• Fructe

  • 26 articole
  • Ordonează-le după:
  • Articole pe pagină:
15 curiozități despre ananas
Țepos la exterior, dulce în interior - ananasul este un fruct ciudat care are o istorie interesantă. S-ar putea scrie foarte multe despre acest fruct, însă mă voi limita la prezentarea, pe scurt, a următoarei liste de curiozități:
  1. Ananasul a fost răspândit în jurul lumii deoarece acesta a fost folosit de către marinarii de pe nave pentru combaterea scorbutului, o boală cauzată de deficiența vitaminei C.
  2. Deși este originar din America de Sud, astăzi producția cea mai mare de ananas vine din Asia de sud-est, Filipine și Tailanda fiind cei mai mari producători de ananas din regiune. Alte țări, mare producătoare de ananas, sunt Brazilia și Costa Rica.
  3. Știați că planta de ananas produce un singur fruct de ananas pe an?
Coacăzele - beneficii și proprietăți
Coacăzele negre sunt fructele coacăzului negru (Ribes nigrum) un arbust fructifer cultivat în zonele deluroase și care nu depășește 2 m înălțime. Coacăzul oferă fructe fie albe, fie roșii sau negre în funcție de soi; la noi în țară cultivându-se soiuri din toate cele trei culori de coacăze amintite, anume:
  • soiuri de coacăz roșu cu fructe mari roșii care se coc în iulie: Roșii de Versailles, Roșii de Olanda, Productiva de Fey, Vierlander și altele;
  • soiuri de cocăz alb, fructe mici sau mijlocii de culoare albă care se culeg în luna iulie: Albe de Olanda și Albe de Versailles;
  • soiuri de coacăz negru, fructe mijlocii și mari, iar luna de coacere este tot în iulie: Negre mari, Daniel's September, Baldwins, Costwold, Cross, Rosenthal negru, Goliath, Record etc.
Prunele - o minune a naturii!
Prunele conţin doi fitonutrienti unici, denumiţi neoclorogenic şi acidul clorogenic, care au proprietăţi antioxidante puternice, distrug radicalii liberi care atacă celulele.
Prunele proaspete, bine coapte, conțin aproximativ 80% apă, hidrați de carbon, proteine, săruri minerale (Na, K, Ca, P, Fe, Mg, Mn) dintre care predomină potasiu 210 mg/100 g, vitamine (B1, B2, C și în special A cu 33mg / 100 g), acizi organici, celuloză, mucilagii etc.
La 100 g de pulpă de prune proaspete este o valoare nutritivă energetică de 58 – 62 kcal, iar pentru 100 g de prune uscate avem 249 kcal.
Fructe de pădure – beneficii și proprietăți
Fructele de pădure, ca și fructele pomilor din livezi, reprezintă o sursă permanentă de energie furnizată organismului uman prin multitudinea de vitamine, minerale și diverși compuși organici.
Voi enumera și voi menționa importanța fructelor de pădure întâlnite pemeleagurile noastre, anuime:
  • afinul
  • merișorul
  • răchițele
  • scorușul de munte
  • păducelul
  • moșmonul
  • măceșul
  • murul
  • fragii de pădure
  • socul negru
  • călinul
  • cornul
  • cătina albă
  • dracila
  • verigariul
  • dudul alb
  • alunul
  • stejarul
  • ienupărul
  • Sporumbarul.
Noi vă recomandăm!
Prunele - beneficii și proprietăți
După măr, în țara noastră prunul este al doilea pom fructifer și astfel producția de prune ajunge să reprezinte circa 40% din producția totală de fructe. Prunele se remarcă printr-o valoare alimentară ridicată și printr-o acțiune stimulantă pentru buna funcționare a diferitelor organe ale trupului uman, atunci când sunt consumate fie proaspete, fie uscate sau prelucrate pentru obținerea diverselor produse (gemuri, compoturi, dulcețuri, siropuri etc.).
 
Prunele fac parte din categoria fructelor sâmburoase (grupă care cuprinde specii din familia Rosaceae, cu fruct cărnos de tip drupă și cu sâmbure lemnos care protejează sămânța și care este cea mai răspândită la noi în țară ocupând peste 60% din suprafața cultivată cu pomi fructiferi), precum: cireșul, vișinul, piersicul, caisul și migdalul (care prezintă anumite excepții: fructul fiind pielos, nu cărnos și nu se cultivă la noi în țară, ci în țările mediteraneene).
Agrișele - beneficii și proprietăți
Agrișele sunt importate (la noi în țară cultura de agrișe este foarte mică) în alimentație atât pentru consumul în stare proaspătă sau fructe uscate, dar mai ales sub formă de produse industrializate. La prelucrare sunt folosite în amestec cu alte specii de fructe datorită conținutului ridicat de acizi (precum: malic, citric, tartric etc.) și substanțe pectice, celuloză, vitamine (A, B1, și C), săruri (K, Ca, Fe și P).
 
Perioda de valorificare se poate prelungi în tot cursul lunii iulie. Sunt cunoscute soiurile: Triumf roșu, Muntenesc de America, Maydouke. După recoltare, fructele sunt așezate în lădițe și menținute la temperatură de 0° C și umiditate relativă de 90%. În aceste condiții, agrișele își păstrează calitatea timp de 2-3 săptămâni și pot fi astfel comercializate proaspete sau trecute prin diverse procese: fie de conservare de unde ajung să fie comercializate și consumate ca agrișe uscate, fie prelucrate în compoturi, sucuri, jeleuri, gemuri împreună cu alte fructe.
Ananasul - beneficii și curiozități
Ananasul (Ananas comosus – denumiea științifică) este un fruct tropical extrem de suculent cu gust dulce-acrișor, gust care se datorează prezenței acidului citric și acidului malic. Despre ananas se spune că în 1493 Cristofor Columb l-a primit de la locuitorii insulei Guadalupe din Antile, după care l-a luat cu el în Spania. Din Spania acesta s-a răspândit în zonele tropicale din Africa și Asia.
 
Consumul unei varietăți cât mai mari de fructe, nuci, semințe și legume a fost demult asociat cu reducerea riscului de apariție a diverselor boli cauzate de stilul de viață modern. O mulțime de studii au sugerat că un consum regulat de fructe - precum ananasul - aduce numeroase beneficii pentru sănătatea omului, ajutând la prevenirea unor boli precum: obezitatea, diabetul, bolile cardiovasculare.
 
Ananasul este nutritiv, savuros, vitaminizant, remineralizant, are efecte revigorante, antiinflamatore, detoxifiante, purgative, antidepresive.
 
Ananasul se remarcă printr-un conținut bogat de vitamina C. De asemenea, ananasul mai conține și vitaminele B1 și B6, carbohidrați (11% din conținut când fructul copt, ajuns la maturitate), precum și minerale: mangan (1,65 mg/100 g), magneziu, cupru, potasiu și fier.
 
Dr. Geoge D. Pamplona-Roger, autorul cărții „Sănătatea prin alimentație” recomandă ananasul - alături de papaya, zucchini, cartofi și bamele - pentru îmbunătățirea digestiei.
 
Ananasul este un fruct pe care multe persoane obișnuesc să-l servească la sfârşitul mesei ca pe un desert delicios, care ajută la digestia altor alimente. Alţii, în schimb, preferă să-l consume înainte de masă, mai ales atunci când stomacul este slăbit din diferite motive. Dintre fructele tropicale, ananasul este unul dintre cele mai populare fructe, fiind depășit doar de banane.
Prunele - gustoase și sănătoase
Prunele, pe lângă faptul că sunt gustoase, constituie o sursă importantă de energie, furnizând fitonutrienți esențiali pentru sănătatea omului, vitamine, minerale și microelemente importante. Pentru a putea beneficia pe deplin de aceste minunate proprietăți, ele trebuie savurate, nu doar în preajma sărbătorilor, ci trebuie să fie incluse în meniul zilnic. Sub formă de fructe proaspete prunele sunt disponibile pentru consum doar pentru o scurtă perioadă de timp în cursul anului. În schimb sub forma de fructe uscate prunele sunt practic disponibile pe piață în cursul întregului an.
 
Prunele sunt fructele prunului („Prunus domestica”, din familia botanică Rosaceae), un pom care poate ajunge la o înălțime de 5 metri. Prunele se întâlnesc în diferite culori (albastru închis, roșu închis, galben) și diferite forme (mai rotunde, mai ovale). În interior acestea conțin un sambure lemnos, care conține o sămânță pe care oamenii, în general, se feresc să o consume.
 
Indiferent de soi, prunele sunt asemănătoare în ceea ce privește compoziția. Diferențele se manifestă în planul conținutului de zahăr și al colorantului natural (care dă culoarea fructului).
 
Prunele proaspete sunt sărace atât în proteine, cât și în grăsimi (raportat la întreg, fiecare din acestea reprezintă sub 1%). În schimb, stau mult mai bine în ceea ce privește vitaminele C, A și K, conținând în același timp mici cantități de vitamine din complexul B (cu excepția vitaminei B12). În același timp, prunele proaspete conțin și cantități mici de minerale (calciu, fier, magneziu, fosfor, potasiu, cupru, mangan și zinc), prunele uscate fiind mult mai bogate în aceste minerale.
Papaya - beneficii gustoase pentru sănătate!
Papaya este un fruct tropical plin de o bogăție de nutrienți care oferă numeroase beneficii pentru sănătatea omului. Fiind plin de antioxidanți, papaya te ajută să te lupți cu radicalii liberi, să reduci inflamațiile și să te menții tânăr și sănătos.
 
Papaya este fructul arborelui Carica papaya (plantă ierbicee tropicală foarte mare, care crește repede și poate ajunge la înălțimi cuprinse între 3-6 m). Mai poartă și denumirea de pawpaw – pepene tropical pentru că are un conținut mare de apă, aproape 90%. Are coaja verde sau galbenă. Crește în mai toate regiunile tropicale. În comerț însă este cel mai des întâlnită specia de papaya din Hawai, India, Mexic și Australia care are miezul portocaliu, cu gust dulce, iar în centru are semințe negre cu gust acru.
 
Datorită proprietăților sale benefice sănătății, precum și a utilizării sale în prepararea cosmeticelor, papaya mai este numită și „fructul îngerilor”, denumire pe care i-a dat-o Cristofor Columb.
 
Ca utilizare pentru consum este de preferat fructul proaspăt de papaya, însă se poate folosi și sub forma de fructe uscate. Alte modalități de preparare: în înghețate, băuturi și shake-uri.
 
În cartea sa „Sănătate prin nutriție” medicul George D. Pamplona – Roger punctează că atât papaya (nimit și pepene tropical, așa cum am amintit deja mai sus), cât și pepenele (92% apă) au un conținut cam la fel de mare de apă. Totuși aceste două fructe fac parte din familii botanice distincte, cu trăsături complet diferite.
Curmale - beneficii și curiozități
Arabii deșertului au o deosebită apreciere pentru aceste fructe, considerând curmalele drept „sursă vieții”. Nu numai că curmalul îi oferă călătorului fructele sale hrănitoare, ci îi oferă și o băutură dulce (dacă montează un robinet în trunchiul copacului). În plus, curmalul oferă și fibre textile pentru confecționarea hainelor și funiilor, precum și umbră răcoroasă care să-l protejeze de razele arzătoare ale soarelui. 

Curmalele sunt printre fructele cele mai bogate în energie: 100 grame, cam 10 curmale, oferind 275 de calorii, ceea ce reprezintă 11% din nevoia zilnică de energie pentru un bărbat adult angajat într-o activitate fizică de intensitate medie.
 
Curmalele sunt o sursă excelentă de fibre alimentare. Acestea conțin nu mai puțin de 15 minerale, inclusiv seleniu (un element care este vital pentru buna funcționare a sistemului imunitar). Beneficiile numeroase oferite de curmale au făcut din acestea unul dintre cele mai bune ingrediente pentru dezvoltarea musculaturii.
 
Așadar curmalele sunt extrem de hrănitoare și o bună sursă de energie. Conținutul lor de proteine, care abia ajunge la 2%, este destul de scăzut, însă în comparație cu al majorității fructelor proaspete este mai mare.  Conținutul de grăsimi din curmale este scăzut, ceea ce nu este ceva neobișnuit pentru fructe, situându-se undeva în jur de doar 0,5 %. 
Smochinele - ce beneficii și proprietăți au?
Smochinele (cunoscute și sub denumirea ”fructul săracului”) sunt rodul smochinului (Ficus carica – tufă care poate ajunge înălțimi între 3 – 8 m; plantă mediteraneană cu frunza verde închis și păroase pe ambele fețe cu diametru de 30 de cm) despre care găsim scris și pe paginile Sfintei Scripturi în Evanghelia după Matei (smochinul blestemat).
Smochinele sunt apreciate pentru proprietățile lor nutritive. Medicul George D. Pamplona-Roger precizează pe paginile cărții sale - ”Sănătate prin alimentație” - că smochinele conțin: 15% carbohidrați (glucoză și fructoză), proteină în proporție de 1%, iar grăsimi doar 0,3%. De asemenea conțin: vitaminele E, B1, B2 și B6; mineralele (magneziu, fier, calciu și potasiu), iar dintre oligoelemente în cantități remarcabile cupru, zinc și mangan.
Ne sunt recomandate pentru calmarea mucoasei bronhiilor, a tusei cauzate de gripă ori de răceală. Pentru a avea un efect binefăcător mai puternic smochinele uscate trebuie rehidratate în apă în timpul nopții sau fierte în lapte; aceste fiind benefice și în tratarea constipației (au efect asemănător cu cel al prunelor în afecțiuni ale tractului digestiv).
Bananele - beneficii și proprietăți
Bananele sunt fructele bananierului (din familia Musaceae paradisiaca, arbore ce poate ajunge până la 5 metri înălțime, originar din Africa de Est și Asia unde există soiul de banane pitice). De asemenea există soiul de banane roșii din Malaysia, iar în America centrală și de Sud esistă soiul de banane mai mari și mai puțin dulci care poartă denumirea de plantan).
Pagina: 123
Created in 0.045 sec