• Grăsimi

  • 16 articole
Cu privire la grăsimi există o doză destul de mare de confuzie, multe persoane având chiar o reacție negativă față de acestea. De aceea, se pune întrebarea: ”Are nevoie omul de grăsimi pentru a duce o viață sănătoasă?” Răspunsul este cât se poate de categoric: ”Da, omul are nevoie!” Însă nu toate grăsimile sunt la fel de sănătoase. Grăsimile sunt de două feluri: grăsimi sănătoase (precum cele care se găsesc în nuci, semințe, leguminoase și cereale) - și grăsimile mai puțin sănătoase (care provin din produsele de origine animală, precum și grăsimile din ulei).
  • Ordonează-le după:
  • Articole pe pagină:
Nucile macadamia - beneficii și utilizări
Nucile macadamia sunt mai puțin cunoscute în România. Însă încetul cu încetul aceastea devin din ce în ce mai populare și la noi - atât datorită gustului fin, cât și datorită beneficiilor deloc de neglijat pe care acestea le aduc sănătății. Ce fel de beneficii?! Mă bucur că întrebi! Le afli mai jos...
 
Nucile macadamia au fost considerate o bună perioadă de timp fructe uscate de lux din cauza prețurilor mari pe care nu și le puteau permite foarte multă lume. Însă, odată cu extinderea cultivării nucilor de macadamia pe suprafețe din ce în ce mai extinse, s-a ajuns atât la o satisfacere mai bună a cererii (în unii ani oferta chiar depășind cererea), cât și scăderea prețurilor. Iar ca rezultat mase din ce în ce în mai largi de oameni au început să și le permită, încluzându-le în dieta lor.
Nucile macadamia se deosebesc de alte feluri de nuci prin conținutul lor bogat de grăsimi (75%), bătând la acest capitol chiar și nucile pecan (a căror conținut de grăsimi depășește de asemenea 70%).
Nucile pecan - beneficii și utilizări
Nucile pecan sunt niște nuci asemănătoare cu nucile obișnuite, în ultimul timp ajungând să fie cunoscute și de populația țării noastre. Nucile pecan sunt fructele nucului pecan (Carya illinoinensis – atinge înălțimi până la 60 de metri și este originar din Mexic și America; un pom care are o durabilitate cuprinsă între 200 - 300 de ani).
 
Nucile pecan sunt mai dulci la gust decât nucile obișnuite și au coaja mai subțire decât acestea. Nucile pecan se disting de celelate nuci printr-un conținut ridicat de grăsimi – peste 70% din total - cel mai mare dintre toate nucile, cu excepția nucilor macadamia. Profilul acelor grăsimi însă este unul care este benefic pentru sănătatea omului, peste 90% dintre grăsimile conținute fiind fie acizi grași mononesaturați, fie acizi grași polinesaturați.
 
Nucile pecan cresc în mănunchiuri (câte 2 – 20 de nuci pecan grupate laolaltă), iar atunci când se coc cad pe jos și astfel pot fi adunate, fiind foarte greu de cules datorită înălțimilor foarte mari la care pot ajunge nucii pecan.
Curiozități despre fructele de pădure
Fiind născut la țară, pot să spun din experiență proprie că fructele de pădure pot să aibe o atracție irezistibilă asupra copiilor, acționând precum un magnet asupra papilelor lor gustative.
 
Zmeură, frăguțe, mure, aronia, gherghine, măceșe, căpșuni, agrișe – ce curiozități se ascund în spatele acestei lumi pline de culori vii? Mintea curioasă a unui copil nu va avea odihnă până când nu va afla răspunsul! Și cum altfel să afli răspunsul decât ducând bobițele acelea viu colorate la gură?! Așa găsește un copil răspunsul la întrebările sale! Tu însă cum ai răspunde la acestă întrebare? Te-ai gândit vreodată la ea? În ceea ce mă privește pe mine, dacă ar fi să răspund pe scurt la această întrebare, atunci acesta ar fi răspunsul:
 
Bogăția de culori vii și atractive ale fructelor de pădure ascunde în spatele său darul special a lui Dumnezeu pentru creierul tău!
 
Nu am spus cumva prea multe cu acest răspuns? Deloc! Clipă de clipă creierul tău are nevoie de protecție împotriva acțiunii radicalilor liberi care pot să-l afecteze în mod negativ, diminuîndu-i performanța și capacitățile. Cum se comportă o haită de lupi flămânzi? Ai dori să dai ochii cu ei în pădure?! Cam la fel acționează și radicalii liberi în interiorul creierului și al organismului tău! Dacă nu vrei să ai neplăceri - mari neplăceri - din partea lor, atunci trebuie să te asiguri că dieta ta include, zi după zi și săptămână după săptămână, o sursă bogată de antioxidanți.
 
Ai nevoie de proteine de calitate? Răspunsul stă în cereale! Cerealele, în special cele integrale, sunt reginele care stau pe tron în împărăția proteinelor, fiind secondate îndeaproape de leguminoase, nuci și semințe.
 
Ai nevoie de grăsimi sănătoase? Răspunsul stă în nuci! Nucile sunt campioane absolute în liga grăsimilor sănătoase. Surse bune de grăsimi sănătoase mai sunt și semințele, precum semințele de dovleac, semințele de in sau semințele de floarea soarelui.
 
Ai nevoie de antioxidanți? Răspunsul îl găsești la fructele de pădure! În imperiul alimentelor sănătoase – fructe, nuci, semințe și legume - fructele de pădure sunt cezarii!
27 de curiozități din lumea nucilor!
Nucile au trecut în istoria recentă printr-o perioadă când reputația lor nu fusese tocmai cea mai bună, asta până când oamenii au realizat diferența între grăsimile ”bune” și grăsimile ”rele”. Astăzi însă nu numai nutriționiștii, ci și tot mai mulți oameni simpli, fără școli și doctorate în nutriție, ajung la concluzia că nucile au locul lor de onoare la masa cu bucate alese! Beneficiile aduse de consumul lor sunt pur și simplu prea mari pentru a fi ignorate. Însă cu privire la beneficiile nucilor am scris deja o mulțime de articole pe blog. Ce ar fi să mai luăm și o pauză... de curiozități din lumea nucilor?!
Noi vă recomandăm!
Migdalele - 10 beneficii surprinzătoare pentru sănătate
Migdalele, în special cele crude, se află, cu siguranță, pe lista scurtă de alimente sănătoase - nuci și semințe - ale persoanelor care sunt activ interesate de propria lor sănătate și de sănătatea celor dragi din jurul lor.
 
Datorită multiplelor beneficii pe care le aduc, migdalele se bucură de o reală apreciere mai ales din partea oamenilor aplecați spre o dietă vegetariană. Acestea nu necesită să fie păstrate în frigider și sunt foarte ușor de transportat, fiind astfel un bun candidat pentru o gustare ușoară sau ca pontențiator de gust pentru foarte multe feluri de mâncare.
 
Spre deosebire de alte nuci, migdalele conțin o proporție mai mare de grăsimi ”sănătoase”, care aduc reale beneficii pentru sănătate. Poate că este de prisos, însă totuși voi menționa următorul lucru: migdalele crude prezintă mult mai multe beneficii în comparație cu migdalele prăjite sau cele trase în glazură.
 
Migdalele crude au fost recomandate în tratarea multor afecțiuni încă din antichitate de medici și învățați, precum: Teofrast, Porcius Cato, Columella și Scribonius Largus. Plecând de la considerentele legate de gustul lor plăcut, medicii arabi recomandau de asemenea migdalele ca medicament.
 
Migdalele fac parte din grupa de fructe uscate, căci de la aceste fructe se consumă sâmburii.
Alunele de pădure - beneficii și proprietăți
Alunele de pădure – datorită aromei delicate și a gustului extraordinar de delicios pe care îl au, precum și a nutrienților valoroși pe care îi conțin – sunt vânate cu un deosebit interes - mai ales! - de către copii. Însă nici adulții nu se dau într-o parte de la porție de alune!
 
Alunele de pădure pot fi consumate sub diverse forme: crude (oferă cele mai multe beneficii) sau prăjite (au un gust pe care foarte mulți oameni îl găsesc mai plăcut), în salate de legume (grăsimile sănătoase prezente în alune facilitează absorbția deverșilor nutrienți găsiți în legume) sau în salate de fructe uscate, nuci și semințe, în înghețată...
 
Asociația germană pentru nutriție (DGE) recomandă consumul regulat al alunelor de pădure, deoarece includerea în dieta zilnică a unei cantități de până la 25 de grame de alune aduce beneficii pentru sănătate, contribuind la prevenirea ateroscrelozei (efect datorat profilului sănătos al acizilor grași conținuți – acizi grași alintați la nivel popular și cu denumirea de ”grăsimi bune”).
Legume şi fructe care conţin vitamina C
Organismul uman are nevoie de vitamine, în special de vitamina C (acid ascorbic), caroten (provitamina A) şi minerale. Necesarul de vitamine şi nutrienţi calorici (carbohidraţi, grăsimi etc.) poate fi satisfăcut printr-o dietă bazată pe consumul de legume, fructe proaspete şi nuci.
Nucile – beneficii și proprietăți
Miezul de nucă, având forma unui creier, a fost recomandată încă din vechime pentru sistemul nervos.
Nucile au un conținut foarte ridicat de grăsimi 63 g / 100 g de nuci, oferind beneficii nutritive foarte mari, fiind recomandate celor slăbiți, convalescenților, dar și omului sănătos. Nucile proaspete au un conținut de apă de 17%, iar cele uscate nu conțin apă deloc. Nucile conțin proteine (15 g/100g miez de nucă), grăsimi, hidrați de carbon, săruri de sodiu (4mg /100 g nuci), calciu, fosfor, fier, vitamine (A, B1, B2, B3 și C).
Secara - beneficii, utilizări și proprietăți
Secara (Secale cereale) este o plantă care se aseamănă cu grâul din foarte multe puncte de vedere, existând însă și anumite diferențe. În primul rând, în planul gustului. Cine a mâncat vreodată o pâine preparată integral din secară știe ca aceasta are un gust care se deosebește destul de mult de cel al pâinii coapte din făina de grâu. În al doilea rând, secara este mai bogată decât grâul în ceea ce privește conținutul de proteine și fibre, fiind totodată mai săracă în conținutul de grăsimi și calciu.
 
Necesarul de grăsimi însă poate fi suplinit foarte ușor prin consumul de nuci și semințe (semințe de dovleac, semințe de floarea soarelui). Toate felurile de nuci conțin într-o proporție mai mică sau mai mare și calciu, migdalele distingându-se dintre toate nucile prin conținutul cel mai mare de calciu. Necearul de calciu însă nu poate fi acoperit prin consumul celor 40-50 de grame de nuci – cât recomandă nutriționiștii să serviți în fiecare zi. De aceea, trebuie să vă asigurați o altă sursă, mult mai bogată în calciu. Dintre semințe, semințele de susan sunt campione în ceea ce privește conținutul de calciu. Dacă obișnuiți să preparați humus pe bază de năut și susan, atunci vă veți acoperi necesarul de calciu fără probleme. Altfel apelați la ajutorul legumelor, în special a celor cu frunza verde (spanac, varză, mărar – ca să dau doar câteva exemple).
Curmale - 7 beneficii și 7 curiozități!
Arabii deșertului au o deosebită apreciere pentru aceste fructe, considerând curmalele drept „sursă vieții”. Nu numai că curmalul îi oferă călătorului fructele sale hrănitoare, ci îi oferă și o băutură dulce (dacă montează un robinet în trunchiul copacului). În plus, curmalul oferă și fibre textile pentru confecționarea hainelor și funiilor, precum și umbră răcoroasă care să-l protejeze de razele arzătoare ale soarelui. 

Curmalele sunt printre fructele cele mai bogate în energie: 100 grame, cam 10 curmale, oferind 275 de calorii, ceea ce reprezintă 11% din nevoia zilnică de energie pentru un bărbat adult angajat într-o activitate fizică de intensitate medie.
 
Curmalele sunt o sursă excelentă de fibre alimentare. Acestea conțin nu mai puțin de 15 minerale, inclusiv seleniu (un element care este vital pentru buna funcționare a sistemului imunitar). Beneficiile numeroase oferite de curmale au făcut din acestea unul dintre cele mai bune ingrediente pentru dezvoltarea musculaturii.
 
Așadar curmalele sunt extrem de hrănitoare și o bună sursă de energie. Conținutul lor de proteine, care abia ajunge la 2%, este destul de scăzut, însă în comparație cu al majorității fructelor proaspete este mai mare.  Conținutul de grăsimi din curmale este scăzut, ceea ce nu este ceva neobișnuit pentru fructe, situându-se undeva în jur de doar 0,5 %. 
Grâul - beneficii, utilizări și conținut
Un bob de grâu format din tărâţă sau pericarp, endosperm şi germene este un aliment aproape complet care conţine toţi nutrienţii necesari organismului, cu următoarele excepţii: 
-    Provitamină A (betacaroten) 
-    Vitamina C 
-    Vitamina B12, ca în cazul tuturor alimentelor de origine vegetală 
Ceilalţi nutrienţi intră cu toţii în alcătuirea unui bob de grâu integral, inclusiv fibrele. Toţi sunt prezenţi în proporţii adecvate, cu excepţia grăsimilor şi a calciului care se găsesc în cantităţi mici. 
Ceai de mere
Mărul este cel mai consumat fruct din lume, cu o producție anuală de peste 40 de milioane de tone. Mărul (denumirea latină „Pirus malus”) a ajuns să fie considerat „regele fructelor” datorită proprietăților sale culinare și medicinale. Potrivit dr. George D. Pamplona-Roger, autorul cărții „Sănătate prin nutriție”, conținutul de carbohidrați (fructoză sau levuloză, denumirea zahărului din fructe) din măr este de doar 12,6%, iar grăsimile și proteinele sunt prezente în cantități foarte mici. Printre vitaminele conținute de măr se numără vitamina C și E. Conține și minerale: potasiu, fier și bor (previne osteoporoza). Coaja mărului este bogată în pectină (fibră vegetală) și acizi organici (malic, salicilic, citric, succinic) care favorizează curățarea intestinelor de toxine.
Pagina: 12
Created in 0.042 sec