Rozmarinul (Rosmarinus officinalis, familia Labiatae, plantă mediteraneană, căreia îi place lumina și căldura) face parte din grupa plantelor aromatice, ce nu depășește înălțimi cuprinse între 100 – 150 cm; cu frunzulițe înghesuite pe tulpină, care înflorește în aprilie – mai, iar florile sunt de culori diferite în funcție de specie: fie albe, fie roșii închis sau albastre.

rozmarin De la această plantă se folosește ca și condiment savuros pentru mâncăruri sau diverse ciorbe frunzele uscate de rozmarin, însă planta întreagă poate oferi multiple beneficii pentru sănătate, având o gamă întreagă de întrebuințări.

Rozmarin - beneficii și utilizări

  1. Folosit pentru obținerea uleiului de rozmarin și a oțetului de rozmarin! Vârfurile florale (Herba Rosmarini) recoltate în faza de înflorire, începând cu anul al treilea de cultură (15 – 20 ani rezistă cultura de rozmarin), sunt folosite în stare proaspătă pentru obținerea uleiului eteric utilizat în industria parfumurilor, a cosmeticelor și în cea alimentară (pentru aromatizarea mâncărurilor din carne și nu numai).
  2. Aromatizarea delicată a mâncărurilor! Frunzele de rozmarin conțin ulei eteric, tanin, saponozide (substanțe bioactive naturale de origine vegetale), acid ursolic (polifenol care ajută la arderea grăsimilor și care mai este întâlnit în: struguri, coaja merelor, merișoare, cimbru, oregano etc.), acid oleanolic (puternic antioxidant), acid gliceric, vitamina C și săruri minerale. Frunzele ramurilor tinere de rozmarin se adună, se usucă și apoi sunt ambalate și comercializate în cantități de 100 g ca și condiment pentru aromatizarea diverselor preparate culinare: (friptură de pui cu rozmarin și cimbru, cartofi la cuptor aromați cu rozmarin, sos de roșii cu rozmarin și usturoi, pâine cu rozmarin, biscuiți cu rozmarin, salată de roșii cu castraveți și rozmarin, înghețată cu migdale și aromă de rozmarin, sortimente de brânză aromată cu diverse ierburi printre care și rozmarin, banane în sos de miere cu rozmarin, blaturi de pizza, chiftele de legume cu rozmarin, friptură de miel stropită cu zeamă de portocală în care se lasă pentru 30 de minute rozmarin proaspăt spălat și mărunțit, etc.)
  3. Ajută la vindecarea rănilor! Extractele din frunze de rozmarin sunt utilizate în industria farmacologică la fabricarea cremelor cu efecte benefice în: eczeme, răni, vânătăi, calmarea durerilor reumatice etc.
  4. Stimulează digestia! Intern: ceaiul de rozmarin sau pulberea de rozmarin, salvie, busuioc, maghiran și fenicul (câte o linguriță de pulbere din fiecare se amestecă și se consumă cu puțină apă înainte de mesele principale cu 30 de minute) este benefic pentru stimularea digestiei, pentru a avea o memorie și o circulație periferică bună, în tratarea gutei, a reumatismului etc.
  5. Îndepărtează moliile! Ramurelele de rozmarin așezate în dulapurile cu îmbrăcăminte, dar și uleiul din rozmarin folosit pentru aromoterapia camerelor sunt parazitifuge, îndepărtând insectele, în mod special moliile.
  6. Luptă împotriva cancerului! Au fost efectuate mai multe studii privitoare la efectele benefice ale rozmarinului și ale compușilor săi asupra diferitelor forme de cancer.
    Voi aminti doar un singur studiu: cel realizat în 2007 la Universitatea de Medicină și Farmacie din Timișoara, România, asupra unui eșantion de femei bolnave de cancer de sân în stadiul III și IV. Studiul a arătat că administrarea unei salate pe bază de rozmarin (împreună cu busuioc, salvie, boabe de cătină, ulei balsamic și ulei din semințe de struguri) a dus la o reducere semnificativă a stresului oxidativ în 95% din acestea. Rezultatele i-au condus pe cercetători la concluzia că rozmarinul, în combinație cu alți compuși bioactivi din plante, "pot duce la efecte semnificative asupra sănătății, reprezentând un tratament adjuvant promițător în cazul pacientelor bolnave de cancer de sân avansat".
  7. Antiseptic și antifungic excelent! Diferite părți din plantă, în special vârfurile de flori, conțin antioxidanti fenolici, acid rozmarinic și numeroase uleiuri volatile esențiale, cum ar fi: cineol, camfen, borneol, acetat de bornil, alfa-pinen. Acești compuși sunt cunoscuți pentru propietățile lor antiinflamatorii, antialergice, antifungice și antiseptice.
  8. Masajoterapia cu oțet de rozmarin! Oțetul de rozmarin (la un litru de oțet de mere se pun la macerat pentru 10 – 15 zile 350 g de rozmarin) se folosește în masajoterapie timp de 15 -20 de minute cu efecte benefice în caz de paralizii, scleroză în plăci, hemiplagii ect. Se vor masa zonele corpului afectate de paralizie, iar masajul se va face zilnic. Pentru a mări eficiența masajoterapiei, se va putea alterna cu masajul cu ulei de sunătoare și cimbrișor sau cu tinctură de de traista-ciobanului.
  9. Îmbunătățește memoria! 3 – 4 picături de ulei rozmarin puse pe o bucățică de pâine și consumată cu repetabilitate înainte de mesele principale din cursul unei zile pe o perioadă de cel puțin 10 zile, au efec benefic pentru stimularea memoriei. Sportul zilnic (ciclism, mers pe jos, înot, gimnastică aerobică, tenis, hambal, baschet, fotbal, rugby, etc.) mențin trupul și mintea în formă.
  10. Ajută la buna funcționare a inimii în caz de hipotensiune arterială (tensiune scăzută)! Infuzia de lemn dulce, rozmarin și armurariu (2 lingurițe din fiecare dintre acestea la 500 ml apă clocotită) are propietăți benefice asupra inimii, ajutând la întârirea sănătății inimii, stimulând puterea acesteia de pompare a sângelui.
     

Rozmarin – precauții

Uleiul esențial de rozmarin poate să crească tensiunea arterială, prin urmare este indicat să-l evitați dacă suferiți de tensiune arterială mărită.
Nu aplicați uleiul esențial de rozmarin în apropierea ochilor, înăuntrul urechilor sau a altor părți sensibile ale corpului.
De asemenea, dacă sunteți gravidă sau dacă manifestați sângerări masive în timpul menstruației, atunci este indicat să folosiți uleiul de rozmarin cu mare grijă (vă poate afecta ciclul menstrual, promovând sângerări mai abundente).
Nu în ultimul rând, evitați administrarea uleiul de rozmarin copiilor (mai ales celor cu vârsta sub 5 ani) fără recomandarea expresă a unui specialist medical. 

Condimente, rozmarin, uscat - Valori nutriționale

Valori nutriționale pentru o porție de: 100 grame
Denumire științifică: Rosmarinus officinalis
Nume original USDA: Spices, rosemary, dried
Cod USDA: 2036

Calorii

Nutrient UM %DZR
Energie 331 kcal 17%
Calori din carbohidrați 192.2 kcal
Calorii din lipide 127.4 kcal
Calorii din proteine 11.9 kcal
Energie 1387 kJ

Carbohidrați

Nutrient UM %DZR
Carbohidrați, total 64.06 g 21%
Fibre alimentare, total 42.6 g 170%

Minerale

Nutrient UM %DZR
Calciu, Ca 1280 mg 128%
Fier, Fe 29.25 mg 163%
Magnesiu, Mg 220 mg 55%
Fosfor, P 70 mg 7%
Potasiu, K 955 mg 27%
Sodiu, Na 50 mg 2%
Zinc, Zn 3.23 mg 22%
Cupru, Cu 0.55 mg 28%
Mangan, Mn 1.867 mg 93%
Seleniu, Se 4.6 μg 7%

Vitamine

Nutrient UM %DZR
Vitamina C, acid ascorbic total 61.2 mg 102%
Vitamina B-1, tiamină 0.514 mg 34%
Vitamina B-2, riboflavină 0.428 mg 25%
Vitamina B-3, niacină 1 mg 5%
Vitamina B-6 1.74 mg 87%
Folat, total 307 μg 77%
Acid folic 0 μg
Folat 307 μg
Folat, DFE 307 μg
Vitamina B-12 0 μg 0%
Vitamina A, IU 3128 IU 63%
Vitamina A, RAE 156 μg
Retinol 0 μg
Vitamina D (D2 + D3) 0 μg
Vitamina D 0 IU 0%
+ mai multe detalii- mai puține detalii

Lipide și acizi grași

Nutrient UM %DZR
Lipide, total 15.22 g 23%
Acizi grași saturați, total 7.371 g 37%
4:0 0 g
6:0 0 g
8:0 0 g
10:0 0.05 g
12:0 0.037 g
14:0 0.315 g
15:0 0.131 g
16:0 4.991 g
17:0 0.094 g
18:0 0.6 g
20:0 0.379 g
22:0 0.387 g
24:0 0.294 g
Acizi grași mononesaturați, total 3.014 g
14:1 0.059 g
16:1 undifferentiated 0.17 g
18:1 undifferentiated 2.66 g
20:1 0.125 g
22:1 undifferentiated 0 g
Acizi grași polinesaturați, total 2.339 g
18:2 undifferentiated 1.16 g
18:3 undifferentiated 1.076 g
18:4 0 g
20:4 undifferentiated 0 g
20:5 n-3 (EPA) 0 g
22:5 n-3 (DPA) 0 g
22:6 n-3 (DHA) 0 g
Colesterol 0 mg 0%
Fitosteroli 58 mg
+ mai multe detalii- mai puține detalii

Proteine și amino acizi

Nutrient UM %DZR
Proteine 4.88 g 10%

Alte informații

Nutrient UM %DZR
Apă 9.31 g
Cenușă 6.53 g
Alcool, etilic 0 g

Note

  • Sursa valorilor nutriționale: USDA National Nutrient Database for Standard Reference (SR-28)
  • Procentele pentru doza zilnică recomandată (%DZR) sunt pentru adulți sau copii cu vârsta mai mare sau egală cu 4 ani și se bazează pe o dietă de referință de 2000 de calorii. Valorile tale zilnice pot fi diferite, putând fi mai mici sau mai mari în funcție de nevoile tale individuale.

Bibliografie:

  1. Universul plantelor, Prof. Dr. Constantin Pârvu, Editura Enciclopedică, București, 1997.

  2. Vademecum Fitoterapeutic, A. Radu Ecaterina Andronescu, Editura Medicală, 1984.

  3. A.S. Potlog și A.GH. Vințan, Plante aromatice, Editura Științifică și Enciclopedică, 1985.

  4. Earl Mindell și Hester Mundis, Noua biblie a vitaminelor, Lifestyle Publishing 2011.

  5. Ghid esențial - Plante medicinale, Rosemary Gladstar, Editura Litera, 2015.

  6. Sănătate și vindecare folosind stilul de viață edenic și remediile naturale, Sorin Necula, Editura TEXTE, Dej, 2009.

  7. Do You Know These 6 Health Benefits & Uses for Rosemary Essential Oil?
  8. Rosemary helps heal estrogen-dominant breast cancer
  9. Anticancer Effects of Rosemary (Rosmarinus officinalis L.) Extract and Rosemary Extract Polyphenols