Nimic nu se întâmplă fără soare. O floare are nevoie de soare. Acest lucru este valabil în special pentru floarea-soarelui, căci îi este cunoscut capriciul: rotitul după soare.

floarea soarelui

Floarea soarelui este numită în franceză Tournesol, în spaniolă Girasol, ceea ce înseamnă rotire după soare. Există diferite soiuri de floarea-soarelui: de la așa-numitele soiuri pitic, care pot crește doar 40 cm în înălțime, până la soiurile foarte înalte care pot atinge 2,20 m înălțime.

Floarea-soarelui nu impresionează prin frumusețe (deși sortimentele de floarea-soarelui pitice sunt foarte apreciate și folosite la aranjamentele florale pentru diverse ocazii speciale) sau prin înălțime ca în cazul florii gigant (o găsim în Grădina Botanică din Gilford, New Hampshire, SUA, unde în 2010 floarea gigant a stabilit record mondial cu o înălțime de 3,10 m), ci prin multitudinea de beneficii și proprietăți pe care aceasta ni le oferă.

Beneficii și utilizări ale florii-soarelui

  1. Semințele de floarea-soarelui (grăsimi - 49,6 g /100 g, proteine - 22,8 g/100g la fel ca și carnea, vitamina E și B1) au cea mai des întâlnită utilizare pentru extragerea uleiului.

  2. Turtele de calitate superioare rămase de la presă se folosesc pentru prepararea halvalei.

  3. Furaj pentru animale - pălăriile rămase în urma treierării, dar și turtele de calitate inferioară care rămân în urma extragerii uleiului.

  4. Miere de albină (30 - 40 kg miere / hectar), floarea-soarelui este o plantă meliferă, cu mult polen, care atrage cu ușurință albina datorită culorii și parfumului ei deosebit.

  5. Cojile semințelor de floarea-soarelui se folosesc la obținerea drojdiei furajere, a furfurolului, a plăcilor fibro-lemnoase, a alcoolului etilic, bioxidului de carbon lichid, ligninei.

  6. Pentru foc, la țară, sunt folosite tulpinile uscate ale florii-soarelui.

 

Beneficii și proprietăți ale semințelor de floarea soarelui

  1. Antioxidant puternic benefic pentru sănătatea inimii! Semințele de floarea-soarelui sunt bogate în vitamina E (cu un conținut mai ridicat decît cel al migdalelor); aceasta ajută la prevenirea atacurile de cord.1

  2. Mențin elasticitatea pielii. Semințele de floarea-soarelui au un conținut bogat în acizi grași esențiali - acidul linoleic, în mod special; dar și vitamina E care are o acțiune antioxidantă, consumul de semințe fiind benefic în caz de: piele uscală sau crăpată, eczeme, dermatite, dar și pentru frumusețea părului și a unghiilor.

  3. Ajută organismul să lupte cu depresia, insomniile și nevrozitatea! Vitamina B1 pe care semințele de floarea-soarelui o au în conținutul lor fac din aceste semințe un remediu benefic în tulburările nervoase.

  4. Aliment hrănitor de neexclus din dieta diabeticilor! Fiind bine tolerate de diabetici semințele de floarea-soarelui nu trebuie să lipsească din alimentația acestora.

  5. Împiedică instalarea anemiei în organism! Toți cei care consumă semințe de floarea-soarelui obțin din acestea nutrienții esențiali care îi protejează de anemii. Femeile însărcinate, cele care alăptează, dar și sportivii au nevoie de o cantitate mai mare de nutrienți, așadar le este recomandat consumul de semințe de floarea-soarelui.

  6. Luptă împotriva cancerului! Conținutul bogat în vitamina E al semințelor de floarea-soarelui ajută în anumite cazuri chiar și în combaterea cancerului.

  7. Pentru un alb mai strălucitor al dinților! O lingură de ulei folosită pentru a face gargară, dimineața înainte de spălatul dinților are efecte benefice pentru igiena dentară.2

 

Modalități de preparare

Semințele de floarea-soarelui pot fi consumate crude sau prăjite. În cazul copiilor mici este indicat ca aceste semințe să fie măcinate și servite împreună cu cereale fierte pentru micul dejun, garnisite cu gemuri sau bucăți de fructe uscate sau confiate. De asemenea, semințele de floarea-soarelui pot fi utilizate în prepararea aluaturilor cu făină integrală și diverse semințe din care putem obține sortimente de pâine, biscuiți sau felurite prăjituri de cea mai bună calitate.

 

Curiozități

Ştiați că?! Pentru un litru de ulei sunt necesare semințele a 60 de pălării de floarea soarelui.

  1. Dr. George D. Pamplona – Roger, Sănătate prin alimentație, Editura Viață și sănătate, 2011.
  2. Gargara cu ulei de floarea-soarelui