Conform recomandărilor medicului George D. Pamplona – Roger notate pe paginile cărții „Sănătate prin alimentație”, alimentele cu beneficii pentru sănătatea arterelor sunt:

seminte de floarea-soarelui

Dieta joacă un rol esențial în menținerea sănătății organismului, așadar este bine să știm cât mai multe informații despre cereale, semințe, legume, fructele proaspete, dar și despre fructele uscate sau confiate.

Deși le-am menționat ultimele, semințele de floarea-soarelui nu sunt deloc de neglijat, căci floarea- soarelui (Helianthus annuus, din familia botanică Solanaceae Compositae, care poate atinge o înălțime de 2 metri) este una dintre cele mai cunoscute și importante plante oleaginoase.

Multă vreme botaniștii celebri ai vremurilor antice au considerat că floarea-soarelui ar fi fost originară din Peru; printre aceștia numărându-se Linné, De Candolle, Dodaneus (1568). Abia la sfârșitul secolului al XIX-lea, Decaisne, Pickering, seminte de floarea soareluiAsa Gray au stabilit cu exactitate originea acestei plante oleaginoase ca fiind în vestul Americii de Nord și Nordul Mexicului.

Argumentele precizării lor sunt susținute de următoarele date: Floarea-soarelui era folosită destul de des de către indieni (care făceau din semințele ei pâine și supă), în secolul al XVI, fapt des întâlnit de către călătorii europeni, iar primul care descris „planta solis” a fost Thomas Hariot - a trăit în 1588 în colonia lui Sir Walter Raleigh din Virginia.

Grafic avem o reprezentare din 1590 făcută de John White cu acoarelă a așezării Pomeiock în care se pot sedea indieni care își desfășurau activitatea zilnică într-un teren de lângă o pădure, loc unde sunt pictate câteva plante de floarea-soarelui, fără alte urme de vegetație. Indienii Dakotas foloseau infuzia din pălăriile de floarea-soarelui ca remediu pentru bolile de piept; iar indienii Zuni îi foloseau rădăcinile amestecate cu rădăcinile altor plante în neutralizarea veninului de șarpe.¹

Răspândirea florii-soarelui

Arheologii au descoperit la Castle Park (Colorado) S.U.A. Un material vegetal de mai bine de 2000 de ani vechime care atestă clar originea acestei plante.

 

În 1510 a fost găsită în grădina botanică din Madrid, iar de aici s-a răspândit cu rapiditate în întreaga Europă, fiind menționată de botaniștii vremii: Lobelius, în Belgia - 1576, Pietro Andrea Mattioli, în Italia – 1597, Camerarius, în Germania – 1586, iar în Rusia este adusă din Olanda de către țarul Petru I, apoi a ajuns și-n Republica Moldova, după care în 1800 și-n România.

Această plantă își are pălăria îndreptată spre soare, de aici și-a luat denumirea de floarea-soarelui peste tot unde a fost aclimatizată: America – sunflower, Franța – tournesol, Germania – gemeine Sonnenblume, Italia - girasole, în Romînia și-n Republica Moldova i se mai spune și „răsărită”.

Inflorescențele mari și cu mult nectar ale florii – soarelui, face din această plantă una dintre cele mai melifere plante (de pe un hectar de floarea-soarelui albinele strâng 30-40 kg de miere. Frumusețea acestei flori a fost inspiratoare atât pentru poeți, dar și pentru pictori, precum: Van Dyck - autoportret cu această floare, Van Gogh (1888) - „Câmpul de floarea-soarelui”, etc.

Pentru uleiul de floarea-soarelui utilizat în industria textilă, în 1716 Bunyan obține patentul nr. 408 al Oficiului de Standardizare din Londra pentru invenția „Extragerea uleiului din semințe de floarea-soarelui”, dar în scop alimentar în 1830 s-a făcut prima extracție în Rusia. Cel care a avut acest merit a fost un țăran iobag cu numele de Bokarev; astfel în satul acestui om în scurt timp au ajuns să fie utilizate peste 12 uleinițe manuale. În timpurile comuniste Rusia era țara care deținea primul loc la producția de floarea-soarelui, însă actualmente, potrivit știrilor scrise pe mai multe site-uri, Romînia este menționată ca deținînd acest record.²

 

Beneficii și utilizări ale florii-soarelui

  1. Semințele de floarea-soarelui (grăsimi - 49,6 g /100 g, proteine - 22,8 g/100g la fel ca și carnea, vitamina E și B1) au cea mai des întâlnită utilizare pentru extragerea uleiului.

  2. Turtele de calitate superioare rămase de la presă se folosesc pentru prepararea halvalei.

  3. Furaj pentru animale - pălăriile rămase în urma treierării, dar și turtele de calitate inferioară care rămân în urma extragerii uleiului.

  4. Miere de albină (30 - 40 kg miere / hectar), floarea-soarelui este o plantă meliferă, cu mult polen, care atrage cu ușurință albina datorită culorii și parfumului ei deosebit.

  5. Cojile semințelor de floarea-soarelui se folosesc la obținerea drojdiei furajere, a furfurolului, a plăcilor fibro-lemnoase, a alcoolului etilic, bioxidului de carbon lichid, ligninei.

  6. Pentru foc, la țară, sunt folosite tulpinile uscate ale florii-soarelui.

 

Beneficii și proprietăți ale semințelor de floarea soarelui

  1. Antioxidant puternic benefic pentru sănătatea inimii! Semințele de floarea-soarelui sunt bogate în vitamina E (cu un conținut mai ridicat decît cel al migdalelor); aceasta ajută prevenirea atacurile de cord.³

  2. Mențin elasticitatea pielii. Semințele de floarea-soarelui au un conținut bogat în acizi grași esențiali - acidul linoleic, în mod special; dar și vitamina E care are o acțiune antioxidantă, consumul de semințe fiind benefic în caz de: piele uscală sau crăpată, eczeme, dermatite, dar și pentru frumusețea părului și al unghiilor.

  3. Ajută organismul să lupte cu depresii, insomniile și nevrozitatea! Vitamina B1 pe care semințele de floarea-soarelui îl au în conținutul lor fac din aceste semințe un remediu benefic în tulburările nervoase.

  4. Aliment hrănitor de neexclus din dieta diabeticilor! Fiind bine tolerate de diabetici semințele de floarea-soarelui nu trebuie să lipsească din alimentația acestora.

  5. Împiedică instalarea anemiei în organism! Toți cei care consumă semințe de floarea-soarelui obțin din acestea nutrienții esențiali care îi protejează de anemii. Femeile însărcinate, cele care alăptează, dar și sportivii au nevoie de o cantitate mai mare de nutrienți, așadar le este recomandat consumul de semințe de floarea-soarelui.

  6. Luptă împotriva cancerului! Conținutul bogat în vitamina E al semințelor de floarea-soarelui ajută în anumite cazuri chiar și în combaterea cancerului.

  7. Pentru un alb mai strălucitor al dinților! O lingură de ulei folosită pentru a face gargară, dimineața înainte de spălatul dinților are efecte benefice pentru igiena dentară.4

 

Modalități de preparare

Semințele de floarea-soarelui pot fi consumate crude sau prăjite. În cazul copiilor mici este indicat ca aceste semințe să fie măcinate și servite împreună cu cereale fierte pentru micul dejun, garnisite cu gemuri sau bucăți de fructe uscate sau confiate. De asemenea, semințele de floarea-soarelui pot fi utilizate în prepararea aluaturilor cu făină integrală și diverse semințe din care putem obține sortimente de pâine, biscuiți sau feluirite prăjituri de cea mai bună calitate.
 

Semințe, miez de semințe de floarea soarelui, uscat - Valori nutriționale

Valori nutriționale pentru o porție de: 100 grame
Denumire științifică: Helianthus annuus
Nume original USDA: Seeds, sunflower seed kernels, dried
Cod USDA: 12036

Calorii

Nutrient UM %DZR
Energie 584 kcal 29%
Calori din carbohidrați 81.4 kcal
Calorii din lipide 430.7 kcal
Calorii din proteine 72.1 kcal
Energie 2445 kJ

Carbohidrați

Nutrient UM %DZR
Carbohidrați, total 20 g 7%
Fibre alimentare, total 8.6 g 34%
Glucide, total 2.62 g
Sucroză 2.5 g
+ mai multe detalii- mai puține detalii

Minerale

Nutrient UM %DZR
Calciu, Ca 78 mg 8%
Fier, Fe 5.25 mg 29%
Magnesiu, Mg 325 mg 81%
Fosfor, P 660 mg 66%
Potasiu, K 645 mg 18%
Sodiu, Na 9 mg 0%
Zinc, Zn 5 mg 33%
Cupru, Cu 1.8 mg 90%
Mangan, Mn 1.95 mg 98%
Seleniu, Se 53 μg 76%

Vitamine

Nutrient UM %DZR
Vitamina C, acid ascorbic total 1.4 mg 2%
Vitamina B-1, tiamină 1.48 mg 99%
Vitamina B-2, riboflavină 0.355 mg 21%
Vitamina B-3, niacină 8.335 mg 42%
Acid pantotenic 1.13 mg 11%
Vitamina B-6 1.345 mg 67%
Folat, total 227 μg 57%
Acid folic 0 μg
Folat 227 μg
Folat, DFE 227 μg
Colină, total 55.1 mg
Betaine 35.4 mg
Vitamina B-12 0 μg 0%
Vitamina B-12, adăugată 0 μg
Vitamina A, IU 50 IU 1%
Vitamina A, RAE 3 μg
Retinol 0 μg
Caroten, beta 30 μg
Caroten, alfa 0 μg
Cryptoxanthin, beta 0 μg
Licopen 0 μg
Luteină + zeaxantină 0 μg
Vitamina E, alfa-tocopherol 35.17 mg 176%
Vitamina E, adăugată 0 mg
Tocoferol, beta 1.18 mg
Tocoferol, gama 0.37 mg
Tocoferol, delta 0.02 mg
Tocotrienol, beta 0 mg
Vitamina D (D2 + D3) 0 μg
Vitamina D 0 IU 0%
Vitamina K (phylloquinone) 0 μg 0%
Dihydrophylloquinone 0 μg
Menaquinone-4 0 μg
+ mai multe detalii- mai puține detalii

Lipide și acizi grași

Nutrient UM %DZR
Lipide, total 51.46 g 79%
Acizi grași saturați, total 4.455 g 22%
4:0 0 g
6:0 0 g
8:0 0 g
10:0 0 g
12:0 0 g
14:0 0.025 g
15:0 0 g
16:0 2.21 g
17:0 0.02 g
18:0 1.69 g
20:0 0.115 g
22:0 0.32 g
24:0 0.075 g
Acizi grași mononesaturați, total 18.528 g
14:1 0 g
15:1 0 g
16:1 undifferentiated 0.02 g
17:1 0.015 g
18:1 undifferentiated 18.38 g
20:1 0.085 g
22:1 undifferentiated 0.029 g
24:1 c 0 g
Acizi grași polinesaturați, total 23.137 g
18:2 undifferentiated 23.05 g
18:3 undifferentiated 0.06 g
18:4 0.014 g
20:2 n-6 c,c 0 g
20:3 undifferentiated 0 g
20:4 undifferentiated 0 g
20:5 n-3 (EPA) 0.014 g
21:5 0 g
22:4 0 g
22:5 n-3 (DPA) 0 g
22:6 n-3 (DHA) 0 g
Colesterol 0 mg 0%
Fitosteroli 534 mg
+ mai multe detalii- mai puține detalii

Proteine și amino acizi

Nutrient UM %DZR
Proteine 20.78 g 42%
Triptofan 0.348 g
Treonină 0.928 g
Izoleucină 1.139 g
Leucină 1.659 g
Lizină 0.937 g
Metionină 0.494 g
Cisteină 0.451 g
Fenilalanină 1.169 g
Tirozină 0.666 g
Valină 1.315 g
Arginină 2.403 g
Histidină 0.632 g
Alanină 1.117 g
Acid aspartic 2.446 g
Acid glutamic 5.579 g
Glicină 1.461 g
Prolină 1.182 g
Serină 1.075 g
+ mai multe detalii- mai puține detalii

Alte informații

Nutrient UM %DZR
Apă 4.73 g
Cenușă 3.02 g
Alcool, etilic 0 g
Cafeină 0 mg
Teobromină 0 mg

Note

  • Sursa valorilor nutriționale: USDA National Nutrient Database for Standard Reference (SR-28)
  • Procentele pentru doza zilnică recomandată (%DZR) sunt pentru adulți sau copii cu vârsta mai mare sau egală cu 4 ani și se bazează pe o dietă de referință de 2000 de calorii. Valorile tale zilnice pot fi diferite, putând fi mai mici sau mai mari în funcție de nevoile tale individuale.
Bibliografie:

¹Vintilă Slonovschi, Plante cunoscurate și totuși... necunoscute, Editura Ceres, 1984

² Fermierii români îi bat pe europeni la cultura de floarea-soarelui. Randamentul la hectar va depăşi media europeană

³ Dr. George D. Pamplona – Roger, Sănătate prin alimentație, Editura Viață și sănătate, 2011.

4 Gargara cu ulei de floarea-soarelui