Susanul (Sesamum indicum) este originar din India și a fost una dintre plantele cultivate de către poparele orientale pentru extragerea uleiului. Despre susan găsim informații scrise de istoricul antic Pliniu cel Bătrân, dar vechimea acestei plante o putem afla și din culegerea de povești arabe „Halima” sau în povestea „Ali Baba și cei 40 de hoți”.

seminte de susan

Cultura susanului este mai restrânsă deoarece are nevoie de o temperatură medie zilnică de 23 – 24º C, iar recoltarea este îngreunată de capsule (fructele susanului) care se coc eșalonat (de la vârf la bază) și plesnesc ușor împrăștiind semințele în toate părțile.¹

Semințele de susan alb sau negru sunt foarte bogate în calciu (100 grame semințe conțin 975 miligrame de calciu, ceea ce acoperă doza zilnică recomandată în proporție de 98%)², fier, magneziu, fosfor, mangan, cupru, potasiu, zinc, lecitina, vitamine (E, complexul de vitamina B: B1, B6, B9) și sunt ușor de asimilat mai ales dacă sunt măcinate într-o râșniță înainte de a le folosi la prepararea deserturilor sau a delicateselor culinare ce pot fi servite chiar și de copii mici (începând din momentul diversificării alimentației).

În comerț putem găsi semințe de susan alb sau semințe de susan negru (care este mai aromat și puternic antioxidant decât cel alb); ambele sortimente de semințe fiind valoroase din punct de vedere nutritiv, căci conținutul bogat în calciu fac din susan o sursă importantă de nutrienți care oferă organismului energie, diminuând procesele îmbătrânirii tuturor acelora care îl consumă în mod regulat.

 

Beneficii ale consumului de semințe de susan

  1. Menține silueta! Semințele de susan oferă multiple beneficii organismului datorită mineralelor și vitaminelor din conținutul lor; astfel manganul și cuprul existente în semințele de susan ajută la menținerea supleții corpului.

  2. Întărește sistemul osos! Canțitățile mari de calciu și de magneziu din semințele de susan au proprietăți remarcabile pentru organism, oferind rezistență și vigoare oaselor corupului; așadar este recomandat consumul de semințe de susan mai ales în perioadele când depunem efort îndelungat sau când organismul suferă de decalcifiere din cauza unei asimilări reduse de calciu.3

  3. Reglarea tensiunii arteriale! Uleiul din semințe de susan folosit în alimentație ajută la reglarea tensiunii arterială când aceasta este ridicată. Dacă avem o tensiune arterială mărită putem prin dietă să normalizăm nivelul acesteia. Exemple de meniuri cu ulei de susan: la prepararea salatelor de crudități două lingurițe de ulei de susan; în mâncăruri se adaugă după ce s-a încheiat procesul de fierbere, ca ultim ingredient o lingură de ulei de susan, după ce alimentele respectivelelor mâncări au fost bine fierte în apă sau gătite în aburi fără adaos de alte grăsimi.

  4. Igiena bucală impecabilă! Uleiul de susan folosit cu aplicație pe gingii după periajul de dinainte de culcare, câteva picături de ulei de susan cu masare ușoară a gingiilor este o procedură ce trebuie făcută timp de trei luni și are efect benefic pentru sănătatea danturii.4

  5. Binefăcător pentru diabeticii hipertensivi! Potrivit unor studii făcute pe nutriție (publicate în 2006 in Jurnalul de Alimente Medicinale) s-a descoperit că uleiul de susan este indicat în caz de diabet de tip 2 sau a diabeticilor hipertensivi datorită efectelor acestui ulei de a diminua presiunea sanguină și glucoza.5

  6. Masajoterapie cu ulei de susan! Este foarte benefic pentru bebeluși, deoarece acesta are efecte de calmare atunci când micuții au dureri abdominale provocate de colici. De asemenea acest ulei poate fi folosit pentru masaj și la adulți, căci beneficiile unei astfel de terapii aduce reale beneficii sănătății trupului.

  7. Îmbunătățește memoria! Datorită conținutului de lecitină – substanță care dă forță mentală și echilibru fizic, semințele de susan alb sau negru sunt benefice sistemului nervos, fiind chiar de un real folos în caz de depresie.

 

Utilizări ale susanului

  1. Extragerea uleiului de susan! Uleiul de susan (reglator al metabolismului) se găsește în semințele se susan într-o proporție de 55 – 60% din greutatea acestora. Prin extragere la rece se scoate numai 35% din seminte de susan negruulei, dar care de calitate superioară, de culoare galbenă – deschis. Restul de ulei se extrage la cald și trebuie rafinat, deoarece are culoare închisă și un gust neplăcut.

  2. Săpunuri și cosmetice cu ulei de susan! Uleiul nerafinat extras din semințele de susan alb sau negru este folosit în prepararea săpunurilor naturale și a cosmeticelor.

  3. Indigou și hîrtie din susan! Susanul are multiple întrebuințări, căci uleiul nerafinat extras din susan este utilizat la fabricarea hârtiei, a indigoului și pentru gresarea mașinilor.³

  4. Halva din semințe de susan alb! Din semințele de susan alb se prepară halva de calitate superioară numită „tahân” și alte produse de cofetărie.

  5. Parfumuri din susan! Florile de susan, prin distilare, servesc la prepararea parfumurilor și a apei de colonie.

  6. Fabricarea tușului! În urma arderii tulpinilor de susan râmâne o funingine care este folosită la fabricarea unui tuș de calitate superioară.

  7. Hrană pentru animale! Turtele rămase în urma extragerii uleiului din semințele de susan sunt folosite pentru hrana animalelor.

Semințe de susan, integrale, uscate - Valori nutriționale

Valori nutriționale pentru o porție de: 100 grame
Denumire științifică: Sesamum indicum
Nume original USDA: Seeds, sesame seeds, whole, dried
Cod USDA: 12023

Calorii

Nutrient UM %DZR
Energie 573 kcal 29%
Calori din carbohidrați 95.4 kcal
Calorii din lipide 415.7 kcal
Calorii din proteine 61.5 kcal
Energie 2397 kJ

Carbohidrați

Nutrient UM %DZR
Carbohidrați, total 23.45 g 8%
Fibre alimentare, total 11.8 g 47%
Glucide, total 0.3 g

Minerale

Nutrient UM %DZR
Calciu, Ca 975 mg 98%
Fier, Fe 14.55 mg 81%
Magnesiu, Mg 351 mg 88%
Fosfor, P 629 mg 63%
Potasiu, K 468 mg 13%
Sodiu, Na 11 mg 0%
Zinc, Zn 7.75 mg 52%
Cupru, Cu 4.082 mg 204%
Mangan, Mn 2.46 mg 123%
Seleniu, Se 34.4 μg 49%

Vitamine

Nutrient UM %DZR
Vitamina C, acid ascorbic total 0 mg 0%
Vitamina B-1, tiamină 0.791 mg 53%
Vitamina B-2, riboflavină 0.247 mg 15%
Vitamina B-3, niacină 4.515 mg 23%
Acid pantotenic 0.05 mg 1%
Vitamina B-6 0.79 mg 40%
Folat, total 97 μg 24%
Acid folic 0 μg
Folat 97 μg
Folat, DFE 97 μg
Colină, total 25.6 mg
Vitamina B-12 0 μg 0%
Vitamina B-12, adăugată 0 μg
Vitamina A, IU 9 IU 0%
Vitamina A, RAE 0 μg
Retinol 0 μg
Caroten, beta 5 μg
Caroten, alfa 0 μg
Cryptoxanthin, beta 0 μg
Licopen 0 μg
Luteină + zeaxantină 0 μg
Vitamina E, alfa-tocopherol 0.25 mg 1%
Vitamina E, adăugată 0 mg
Vitamina D (D2 + D3) 0 μg
Vitamina D 0 IU 0%
Vitamina K (phylloquinone) 0 μg 0%
+ mai multe detalii- mai puține detalii

Lipide și acizi grași

Nutrient UM %DZR
Lipide, total 49.67 g 76%
Acizi grași saturați, total 6.957 g 35%
4:0 0 g
6:0 0 g
8:0 0 g
10:0 0 g
12:0 0 g
14:0 0.124 g
16:0 4.441 g
18:0 2.09 g
Acizi grași mononesaturați, total 18.759 g
16:1 undifferentiated 0.149 g
18:1 undifferentiated 18.521 g
20:1 0.07 g
22:1 undifferentiated 0 g
Acizi grași polinesaturați, total 21.773 g
18:2 undifferentiated 21.375 g
18:3 undifferentiated 0.376 g
18:4 0 g
20:4 undifferentiated 0 g
20:5 n-3 (EPA) 0 g
22:5 n-3 (DPA) 0 g
22:6 n-3 (DHA) 0 g
Colesterol 0 mg 0%
Fitosteroli 714 mg
+ mai multe detalii- mai puține detalii

Proteine și amino acizi

Nutrient UM %DZR
Proteine 17.73 g 35%
Triptofan 0.388 g
Treonină 0.736 g
Izoleucină 0.763 g
Leucină 1.358 g
Lizină 0.569 g
Metionină 0.586 g
Cisteină 0.358 g
Fenilalanină 0.94 g
Tirozină 0.743 g
Valină 0.99 g
Arginină 2.63 g
Histidină 0.522 g
Alanină 0.927 g
Acid aspartic 1.646 g
Acid glutamic 3.955 g
Glicină 1.215 g
Prolină 0.81 g
Serină 0.967 g
+ mai multe detalii- mai puține detalii

Alte informații

Nutrient UM %DZR
Apă 4.69 g
Cenușă 4.45 g
Alcool, etilic 0 g
Cafeină 0 mg
Teobromină 0 mg

Note

  • Sursa valorilor nutriționale: USDA National Nutrient Database for Standard Reference (SR-28)
  • Procentele pentru doza zilnică recomandată (%DZR) sunt pentru adulți sau copii cu vârsta mai mare sau egală cu 4 ani și se bazează pe o dietă de referință de 2000 de calorii. Valorile tale zilnice pot fi diferite, putând fi mai mici sau mai mari în funcție de nevoile tale individuale.
Bibliografie:

¹ Vintilă Slonovschi, Plante cunoscute și totuși...necunoscute, Editura Ceres, 1984.

2 Vintilă Slonovschi, Plante cunoscute și totuși...necunoscute, Editura Ceres, 1984, pagina 38.

Un reglator al metabolismului: uleiul din seminte de susan

Susanul

5 A pilot study of open label sesame oil in hypertensive diabetics. J Med Food. 2006 Fall; 9(3):408-12. PMID: 17004907