Seleniul este un mineral care se găsește în mod natural în sol, fiind de asemenea prezent în anumite alimente și chiar și în apă. Seleniul face parte din lista de minerale estențiale pentru buna funcționare a organismului uman. Care este rolul său în organism?
  1. Seleniul este vital pentru producerea de glutation peroxidază, antioxidantul principal al organismului, care își desfășoară activitatea protectoare în fiecare celulă;

  2. Seleniul este un antioxidant puternic care are un rol important în combaterea radicalilor liberi. Misiunea antioxidanților este să ”vâneze” și să neutralizeze radicalii liberi (niște substanțe care se generează ca efect colateral al oxigenului pe care îl respiri secundă de secundă), ajutând astfel la încetinirea îmbătrânirii și la prevenirea îmbolnăvirilor premature cauzate de efectele dăunătoare ale stresului oxidativ.

  3. Ajută bărbații să-și întărească sistemul reproductiv, mărindu-le fertilitatea prin creșterea numărului de spermatozoizi. Bărbații au o nevoie mai mare de seleniu în comparație cu femeile, aproape jumătate din seleniul din organismul lor concentrându-se în testicole și în conductele seminale adiacente prostatei. Atenție: seleniul se mai pierde odată cu ejacularea materialului seminal, de aceea bărbații activi sexual trebuie să se asigure că au o dietă sănătoasă care să le asigure zilnic necesarul de seleniu;

  4. Ajută la prevenirea și reducerea riscurilor de apariție a diferitelor tipuri de cancer;

  5. Ajută la reducera riscului de accident cerebral vascular;

  6. Este important în prevenirea bolilor sistemului cardiovascular și a bolilor de inimă. Deficiențele de seleniu din organism au fost asociate cu creșterea riscurilor de apariție a bolilor cardiovasculare;

  7. Este de ajutor femeilor, ajutându-le să treacă mai ușor peste neplăcerile cauzate de menopauză, atenuând bufeurile și problemele legate de aceasta;

  8. Ajută la menținerea elasticității țesuturilor, menținându-le mai tinere;

  9. Ajută la prevenirea și tratarea mătreții;

  10. Contribuie la întărirea sistemului imunitar, având un rol esențial pentru buna sa funcționare. Seleniul poate să-și desfășoare rolul său protector datorită proprietăților sale care permit organismului să-și crească capacitatea antioxidantă și calitatea circulației sanguine, întărind astfel rezistența corpului la boală și stres;

  11. Ajuta la reglarea funcției tiroidei;

  12. Crește longevitatea – dacă ai de gând să trăiești o viață lungă și productivă, atunci este foarte important să te asiguri că ai o nutriție care îți asigură zilinic necesarul de seleniu;

  13. Ajută la reducerea simptomelor astmului.

 
Seleniul funcționează în mod sinergetic împreună cu vitamina E, potențându-și puterea unul celuilalt. De aceea este bine să te asiguri de o sursă alimentară în vitamina E. Nucile - arahidele, nuci braziliene - sunt un start bun pentru suplinirea nevoilor de vitamina E.
 
Nucile braziliene sunt o sursă excelentă de seleniu. O singură nucă braziliană este suficientă pentru a acoperi întreaga doză zilnică recomandată.

Bibliografie:

  1. Noua biblie a vitaminelor, Earl Mindell și Hester Mundis, Editura Lifestyle Publishing 2011

  2. Selenium Benefits, Signs of Deficiency, & Foods

  3. Brazil Nuts Health Benefits, Nutrition, Side Effects and Facts

  4. Superimunitatea, Joel Fuhrman, Editura Lifestyle Publishing 2012