Prunele, pe lângă faptul că sunt gustoase, constituie o sursă importantă de energie, furnizând fitonutrienți esențiali pentru sănătatea omului, vitamine, minerale și microelemente importante. Pentru a putea beneficia pe deplin de aceste minunate proprietăți, ele trebuie savurate, nu doar în preajma sărbătorilor, ci trebuie să fie incluse în meniul zilnic. Sub formă de fructe proaspete prunele sunt disponibile pentru consum doar pentru o scurtă perioadă de timp în cursul anului. În schimb sub forma de fructe uscate prunele sunt practic disponibile pe piață în cursul întregului an. De asemenea, sub forma prelucrată prunele sunt prezente în numeroase produse: marmeladă, compoturi, gem, magiun, dulceață, müsli.

 

Prunele sunt fructele prunului (familia Rosaceae, subfamilia PRUNOIDEAE, genul PRUNUS, specia DOMESTICA L.), un pom care poate ajunge la o înălțime de 5 metri. La genul Prunus sunt cunoscute circa 32 de specii, în peste 2000 de soiuri. 

În economia pomiculă a țării noastre prunele ocupă, conform unor autori, primul loc - atât ca producție, cât și ca număr de pomi. Conform altor autori însă producția de mere ar depăși-o pe cea de prune. Cine are dreptate? Îmi este greu să apreciez. Cert este un lucru: cultivarea prunelor este larg răspândită în România. Pe plan mondial, în schimb, se află pe locul patru, după mere, citrice și piersic. Conform d-nei Viorica-Mirela Popa importanța speciei pomicole a prunului ”reiese din faptul că ea se adaptează ușor la condițiile variate de mediu, intră de timpuriu pe rod, are capacitatea mare de producție și calitatea de a valorifica terenurile mai sărace, unde alte specii pomicole dau rezultate mai slabe.”

Prunele se întâlnesc în diferite culori (albastru închis, roșu închis, galben) și diferite forme (mai rotunde, mai ovale). În interior acestea conțin un sâmbure lemnos, care conține o sămânță pe care oamenii, în general, se feresc să o consume.

Indiferent de soi, prunele sunt asemănătoare în ceea ce privește compoziția. Diferențele se manifestă în planul conținutului de zahăr și al colorantului natural (care dă culoarea fructului).

 

Prunele proaspete sunt sărace atât în proteine, cât și în grăsimi (raportat la întreg, fiecare din acestea reprezintă sub 1%). În schimb, stau mult mai bine în ceea ce privește vitaminele C, A și K, conținând în același timp mici cantități de vitamine din complexul B (cu excepția vitaminei B12). În același timp, prunele proaspete conțin și cantități mici de minerale (calciu, fier, magneziu, fosfor, potasiu, cupru, mangan și zinc), prunele uscate fiind mult mai bogate în aceste minerale.

 

Includerea prunelor în consum se maniferstă prin acțiune laxativă asupra tractuui digerstiv, care se explică prin prisma fitonutrienților conținuți în aceste fructe:

  • Fibre vegetale - în principal pectină. Prunele proaspete conțin fibre în proporție de aproximativ 1,5%, în timp ce în cazul prunelor uscate această proporție poate ajunge chiar și la 7%. Pectina este de ajutor la: absorbirea apei din intestin; mărirea volumul stomacului și a intestinelor (ceea ce dă senzația de sațietate); eliminarea fecalelor și a reziduurilor din colon; absorbirea colesterolului și a sărurilor biliare, pe care le elimină din organism odată cu fecalele.

  • Dihidroxifenilisatina - funcția ei este aceea de a stimula ușor activitatea peristaltică a intestinului.

 

Consumarea prunelor este benefică în următoarele căzuri:

 

Te ajută să previi și să combați constipația

Substanțele și fibrele alimentare, conținute în prune, stimulează tranzitul intestinal, ceea ce conferă prunelor un efect laxativ blând și eficient. Spre deosebire de fibrele alimentare insolubile, cum at fi cele din tărâță, fibrele solubile din prune au un efect mai domol asupra pereților intestinului, calmându-i și protejându-i. Ceea ce ar fi de adăugat este că prunele sunt, în general, bine tolerate – atât sub forma de fructe proaspete, cât și sub forma de fructe uscate – de toată lumea (copii, vârstnici).

 

Te ajută să-ți normalizezi nivelul colesterolului

Concentrația mare de fibre alimentare conținute în prunele uscate contribuie pozitiv la reducerea nivelului colesterolului.

 

Te ajută în lupta ta cu bolile cronice

Prunele sunt ușor diureice, depurative și detoxifiante. Având un conținut scăzut în proteine, grăsimi și sodiu, prunele sunt adecvate pentru a fi consumate în următoarele cazuri: arterioscleroză, exces de acid uric, gută, boli degenerative ale articulațiilor (reumatism și artroză) și boli ale ficatului (hepatită cronică, ciroză). Adăugați, pur și simplu, câteva prune (fie proaspete, fie uscate) în meniul dvs zilnic – vă veți crea astfel un obicei cât se poate de sănătos.

 

Te ajută să reduci riscurile de apariție a cancerului de colon

Cancerul este o boală care răpește anual zeci de milioane de vieți omenești. Deloc surprinzător cercetătorii se află într-o permanentă căutare în vederea găsirii unor soluții viabile împotriva acestui inamic de temut. Or ca rezultat al studiilor științifice s-a dovedit că fibrele solubile conținute în anumite alimente oferă protecție împotriva cancerului de colon. Prin urmare consumul regulat de prune proaspete sau uscate este o măsură preventivă (profilactică) care este recomandată tuturor persoanelor care prezintă riscul de a dezvoltă cancer de colon.

Bibliografie:

  • Dr. George D. Pamplona-Roger - "Sănătate prin alimentație"

  • Drăgănescu D. - ”Pomicultură”, Editura Mirton 1998

  • Viorica-Mirela Popa, ”Teză de doctorat - Posibilități de obținere, caracterizare și valorificare a unor fracții lipidice din subproduse de procesare horicolă”, Editura Eurobit 2011, Timișoara