Orzul (Hordeum vulgare), spre deosebire de celelalte cereale, se distinge printr-o mai largă răspândire geografică, fiind singura cereală care atinge 70º altitudine nordică. Orzul așadar se cultivă și în Novegia, în munții Alpi până orzla 1700 m altitudine, în Caucaz până la 2700 m, în Tibet până la 4700 m, iar în Pundjab până la 5000 m. În același timp, orzul este apreciat și în regiunile excesiv de călduroase, precum: Nordul Africii până la oazele Saharei.

 

Orzul, ca și grâul, are o îndelungată istorie, fiind cultivat de către oameni din cele mai vechi timpuri. Astfel găsim această cereală menționată și pe paginile Sfintei Scripturi, nu mai puțin de 35 de ori. Prima menționare se găsește în Exodul:

”Inul şi orzul se prăpădiseră, pentru că orzul tocmai dăduse în spic, iar inul era în floare...” Exod 9:31

Iar ultima menționare se află în Apocalipsa:

”Şi, în mijlocul celor patru făpturi vii, am auzit un glas care zicea: „O măsură de grâu pentru un dinar. Trei măsuri de orz pentru un dinar! Dar să nu vatămi untdelemnul şi vinul!” Apocalipsa 6:6

Orzul oferă organismului uman o gamă largă de nutrienți: vitamine (vitamine din complexul B: B1, B2, B3, B6), minerale (seleniu, mangan, fier, magneziu, fosfor, zinc, cupru), fibre alimentare.

 

Beneficii și utilizări ale orzului

  1. Puternic energizant! Bogăția de nutrienți pe care îi conține orzul verde - folosit ca suc, 1 pahar în fiecare dimineață, administrat cu înghițituri rare, înainte de micul dejun, - ajută organismul să recăpăte energia și vitalitatea pierdută.

  2. Hrana oamenilor! Boabele de orz măcinate dau o făină foarte bună care este folosită pentru prepararea produselor de panificație.

  3. Terapeutic! Orzul intră în categoria plantelor care oferă multiple beneficii terapeutice, folosindu-se în acest scop cura de orz verde.

  4. Hrana animalelor! Boabele de orz au o valoare furajeră comparabilă cu valoarea furajeră a boabelor de porumb.

     

Curiozități despre orz

  1. Potrivit descoperirii dr. Yoshihide Hagiwara (absolvent al Universității Kumamoto din Japonia), cura de orz verde timp de 30 de zile este benefică în tratarea a peste 53 de boli, deoarece orzul verde are un efect antiinflamator foarte puternic.

  2. Orzul verde în comparație cu alte plante este mai bogat în nutrienți, având:

    - de 250 de ori mai multă vitamina A decât salata;

    - de 25 de ori mai mult potasiu decât bananele;

    - de 11 ori mai mult calciu decât laptele.

  3. Orzul verde este cea mai bogată resursă de SOD (Superoxid dismutaza) – enzimă activă în vindecarea bolilor, inclusiv în prevenirea cancerului.

Orz integral - Valori nutriționale

Valori nutriționale pentru o porție de: 100 grame
Denumire științifică: Hordeum vulgare L.
Nume original USDA: Barley, hulled
Cod USDA: 20004

Calorii

Nutrient UM %DZR
Energie 354 kcal 18%
Calori din carbohidrați 290.2 kcal
Calorii din lipide 19.3 kcal
Calorii din proteine 44.3 kcal
Energie 1481 kJ

Carbohidrați

Nutrient UM %DZR
Carbohidrați, total 73.48 g 24%
Fibre alimentare, total 17.3 g 69%
Glucide, total 0.8 g

Minerale

Nutrient UM %DZR
Calciu, Ca 33 mg 3%
Fier, Fe 3.6 mg 20%
Magnesiu, Mg 133 mg 33%
Fosfor, P 264 mg 26%
Potasiu, K 452 mg 13%
Sodiu, Na 12 mg 1%
Zinc, Zn 2.77 mg 18%
Cupru, Cu 0.498 mg 25%
Mangan, Mn 1.943 mg 97%
Seleniu, Se 37.7 μg 54%

Vitamine

Nutrient UM %DZR
Vitamina C, acid ascorbic total 0 mg 0%
Vitamina B-1, tiamină 0.646 mg 43%
Vitamina B-2, riboflavină 0.285 mg 17%
Vitamina B-3, niacină 4.604 mg 23%
Acid pantotenic 0.282 mg 3%
Vitamina B-6 0.318 mg 16%
Folat, total 19 μg 5%
Acid folic 0 μg
Folat 19 μg
Folat, DFE 19 μg
Vitamina B-12 0 μg 0%
Vitamina B-12, adăugată 0 μg
Vitamina A, IU 22 IU 0%
Vitamina A, RAE 1 μg
Retinol 0 μg
Caroten, beta 13 μg
Caroten, alfa 0 μg
Cryptoxanthin, beta 0 μg
Licopen 0 μg
Luteină + zeaxantină 160 μg
Vitamina E, alfa-tocopherol 0.57 mg 3%
Vitamina E, adăugată 0 mg
Vitamina D (D2 + D3) 0 μg
Vitamina D 0 IU 0%
Vitamina K (phylloquinone) 2.2 μg 3%
+ mai multe detalii- mai puține detalii

Lipide și acizi grași

Nutrient UM %DZR
Lipide, total 2.3 g 4%
Acizi grași saturați, total 0.482 g 2%
4:0 0 g
6:0 0 g
8:0 0 g
10:0 0 g
12:0 0.006 g
14:0 0.011 g
16:0 0.411 g
18:0 0.017 g
Acizi grași mononesaturați, total 0.295 g
16:1 undifferentiated 0.006 g
18:1 undifferentiated 0.241 g
20:1 0 g
22:1 undifferentiated 0 g
Acizi grași polinesaturați, total 1.108 g
18:2 undifferentiated 0.999 g
18:3 undifferentiated 0.11 g
18:4 0 g
20:4 undifferentiated 0 g
20:5 n-3 (EPA) 0 g
22:5 n-3 (DPA) 0 g
22:6 n-3 (DHA) 0 g
Colesterol 0 mg 0%
+ mai multe detalii- mai puține detalii

Proteine și amino acizi

Nutrient UM %DZR
Proteine 12.48 g 25%
Triptofan 0.208 g
Treonină 0.424 g
Izoleucină 0.456 g
Leucină 0.848 g
Lizină 0.465 g
Metionină 0.24 g
Cisteină 0.276 g
Fenilalanină 0.7 g
Tirozină 0.358 g
Valină 0.612 g
Arginină 0.625 g
Histidină 0.281 g
Alanină 0.486 g
Acid aspartic 0.779 g
Acid glutamic 3.261 g
Glicină 0.452 g
Prolină 1.484 g
Serină 0.527 g
+ mai multe detalii- mai puține detalii

Alte informații

Nutrient UM %DZR
Apă 9.44 g
Cenușă 2.29 g
Alcool, etilic 0 g
Cafeină 0 mg
Teobromină 0 mg

Note

  • Sursa valorilor nutriționale: USDA National Nutrient Database for Standard Reference (SR-28)
  • Procentele pentru doza zilnică recomandată (%DZR) sunt pentru adulți sau copii cu vârsta mai mare sau egală cu 4 ani și se bazează pe o dietă de referință de 2000 de calorii. Valorile tale zilnice pot fi diferite, putând fi mai mici sau mai mari în funcție de nevoile tale individuale.

Bibliografie:

  • Sănătate prin alimentație, Dr. George D. Pamplona – Roger, Ed. Viață și sănătate, 2011

  • Îndreptar profilactic și terapeutic de medicină naturistă, Dr. Doru Laza, Ed. Păzitorul Adevărului, ediția a 2 -a, 2000