Nucile macadamia sunt mai puțin cunoscute în România. Însă încetul cu încetul acestea devin din ce în ce mai populare și la noi - atât datorită gustului fin, cât și datorită beneficiilor deloc de neglijat pe care acestea le aduc sănătății. Ce fel de beneficii?! Mă bucur că întrebi! Le afli mai jos...

nuci macadamia

Nucile macadamia au fost considerate o bună perioadă de timp fructe uscate de lux din cauza prețurilor mari pe care nu și le puteau permite foarte multă lume. Însă, odată cu extinderea cultivării nucilor de macadamia pe suprafețe din ce în ce mai extinse, s-a ajuns atât la o satisfacere mai bună a cererii (în unii ani oferta chiar depășind cererea), cât și scăderea prețurilor. Iar ca rezultat mase din ce în ce în mai largi de oameni au început să și le permită, încluzându-le în dieta lor.

Nucile macadamia se deosebesc de alte feluri de nuci prin conținutul lor bogat de grăsimi (75%), bătând la acest capitol chiar și nucile pecan (a căror conținut de grăsimi depășește de asemenea 70%).

Da, dar se pune întrebarea:

”Dacă nucile macadamia conțin atât de multe grăsimi nu o să mă îngraș oare consumându-le?”

 

Este o întrebare de bună simț, nu-i așa?! Iată ce spune dr. Joel Fuhrman, autorul cărții Superimunitatea, cu referire la consumul de nuci și la grăsimile conținute de acestea, comparându-le cu grăsimile care provin din uleiuri:

”Când mănânci semințe și nuci integrale, pe de altă parte, grăsimea este legată de steroli și stanoli și de alte fibre vegetale. Această legătură a grăsimilor le limitează absorbția în tubul digestiv și atrage practic o parte din grăsimile negative aflate în circulația sangvină, ducându-le în tractul digestiv pentru excretarea prin fecale. Altfel spus, grăsimile intacte consumate în semințe și nuci nu sunt ”disponibile din punct de vedere biologic”. Ca urmare, un număr seminificativ de calorii nu este absorbit și, prin urmare, semințele și nucile nu îngrașă la fel de mult ca același număr de calorii obținut din uleiuri; în plus, ele conțin numeroși factori nutritivi protectori, care nu se găsesc în uleiuri.”

Ideea este următoarea: uleiul îngrașă! De ce? Deoarece grăsimile conținute în ulei sunt asimilate extrem de ușor în intestine (nu este nimic, niciun obstacol, care să împiedice asimilarea grăsimilor conținute în ulei, împreună cu mulțimea de calorii conținute de acestea, deoarece legăturile grăsimilor cu sterolii și stanolii au fost rupte prin procesul de presare în urma căruia s-a obținut uleiul). Nu același lucru se poate spune însă și despre grăsimile conținute, în forma lor naturală, în nucile integrale, organismul fiind capabil să le asimileze doar în mod parțial. S-au efectuat numeroase studii cu privire la consumul de nuci, iar concluzia la care s-a ajuns este că, în general, nucile nu îngrașă. Desigur, ca în orice alt caz este bine să urmezi regula de bun simț a moderației. Dacă îți vei limita consumul zilnic la 40 – 50 grame de nuci, atunci nu ai de ce să te îngrijorezi cu privire la controlul greutății corpului tău.

 

Beneficii ale consumului de nuci macadamia

  1. Sănătatea inimii! Nucile macadamia - ca și alte feluri de nuci: nuci pecan, nuci braziliene, fistic, migdale, caju și nucile obișnuite - au capacitatea de a scădea nivelul colesterolului din sânge, diminuând astfel riscurile de boli cardiovasculare. Acest efect se datorează conținutului bogat de acizi grași mononesaturați și fitosteroli pe care nucile macadamia îi conține din belșug.
    Astfel Departamentul de Științe Alimentare de pe lângă Universitatea de Stat din Pensilvania a efectuat un studiu pe 25 de subiecți (15 femei și 10 bărbați). Grupul de control a urmat o dietă americană obișnuită. Membrii celuilalt grup în schimb au consumat zilnic timp de 5 săptămâni câte 42,5 grame de nuci macadamia. Rezultatul? Comparativ cu grupul care a urmat o dietă obișnuită, în cadrul grupului mâncător de nuci s-a manifestat o reducere semnificativă atât a colesterolului total, cât și a colesterolului rău (LDL).
    Rezultate asemănătoare au fost scoase în evidență și de alte studii. Gabriela Schwarz, autorul cărții Nucile și sănătatea, trece în revistă în cartea sa încă 3 alte studii cu rezultate similare, încheiând capitolul despre nucile macadamia cu următoarele cuvinte:
    ”Concluzia conducătorilor acestor studii a fost că, nucile de Macadamia datorită conținutului lor bogat în acizi grași, trebuie incluse între piesele de rezistență ale unei alimentații sănătoase.”
    Nu în ultimul rând, nucile macadamia conțin flavonoizi polifenolici - niște antioxidanți care previn ateroscleroza.

  2. Controlul greutății corpului! Nucile macadamia – datorită atât profilului benefic și sănătos al grăsimilor, cât și al proteinelor și fibrelor pe care le conține – pot contribui la controlul apetitului prin apariția timpurie a simțământului de sațietate. Iar un om care se simte sătul și satisfăcut nu va simți nevoie să caute în permanență ceva de mâncare. În plus, conform dr. Josh Axe (specialist în nutriție), nucile macadamia conțin acid palmitoleic. Acidul palmitoleic are capacitatea de a crește metabolismul grăsimilor, ceea ce la rândul său conduce la reducerea depozitelor de grăsimi din organism. Nucile macadamia conțin o bogăție de nutrienți și grăsimi, în proporții uimitor de echilibrate, ceea ce te ajută să te simți satisfăcut consumând doar câteva dintre ele.

  3. Ajută digestia! La fel ca și celelate nuci și nucile macadamia conțin fibre alimentare - atât solubile, cât și insolubile – deși într-o proporție ceva mai mică. Fibrele au un rol important în protejarea tractului digestiv - lucru pe care foarte puțini oameni îl conștientizează, din păcate, la justa sa valoare - având rolul de „măturători” care ajută la expulzarea din organism a reziduurilor și a tot felul de substanțe nedorite. Mai mult decât atât, fibrele joacă un rol important și în alte funcții: reglarea nivelului glicemiei; controlul greutății; promovarea sănătății sistemului cardiovascular; protejarea pielii; prevenirea formării pietrelor la vezica biliară și la rinichi; atenuarea sindromului colonului iritabil; reducrea riscului de formare a hemoroizilor; reducrea riscului de a suferi infarct; hrănirea florei bacteriene ”prietenoase”.

 

Nuci macadamia – scurt istoric

Nucile de Macadamia își au originea pe coasta de est a Australiei, unde în urma unei expediții în 1857, Ferdinand von Muller (om de știință german) a fost cel care a descris pentru prima dată planta, dându-i și numele. Și deoarce numele prietenului său era Lord Dr. John McAdam (șeful Institutului filozofic din Victoria), așa au ajuns să fie cunoscute nucile australiene sub denumirea de nuci macadamia.

Mai târziu nucile macadamia au ajuns să fie cultivate și în Hawaii. Iar în prezent, aceste se mai cultivă și în sud–estul Africii, nucile de Macadamia fiind din ce în ce mai apreciate în ciuda faptului că erau necesare dalta și ciocanul pentru a putea ajunge la miezul lor delicios și hrănitor.

Pomul de Macadamia (familia botanică Proteales) este mereu verde. Înălțimea sa poate atinge 20 m înălțime, desigur dacă se bucură de condiții climatice prielnice (climă umedă subtropicală). Ajunge să dea rod după circa 5 ani de la plantare, fructele sale crescând în ciorchine, asemenea strugurilor.

 

Nucile macadamia – utilizări

  1. Prepararea micului dejun! Nucile macadamia, împreună cu alte tipuri de nuci (nuci braziliene, nuci obișnuite, migdale, fistic, caju), cu fructele uscate (caise uscate, curmale uscate, prune uscate, smochine uscate, fructe goji uscate), semințele (semințe de in, semințe de susan, semințe de dovleac) și cerealele (orez brun, hrișcă) pot contribui la prepararea rapidă a unui mic dejun hrănitor, sănătos și gustos.

  2. Adăugate în salate! Nutriționiștii recomandă adăugarea de nuci și semințe (cum ar fi semințele de dovleac sau semințele de floarea-soarelui) la salate, deoarece grăsimile din nuci și semințe contribuie la absorbția nutrienților din legume.

  3. Bunătăți cu gustul dulce! Nucile macadamia mai pot fi utilizate la prepararea biscuiților, prăjiturilor, înghețatelor și a torturilor.

  4. Unt cu un gust fin! Untul obținut din nucile macadamia poate fi servit întins pe pâine împreună cu o ceașcă de ceai de măceșe.

  5. Extragere de ulei! ”Uleiul extras din nucile de macadamia este asemănător din punctul de vedere al compoziției cu cel de măsline. Este format din 58,2% acizi grași mononesaturați și nu conține deloc acizi grași trans, care, conform studiilor recente, au un efect negativ asupra inimii. Uleiul este excelent pentru prăjit, datorită stabilității sale la cădură și punctului ridicat de evaporare (198o C).” - Dr. George D. Pamplona-Roger, autorul cărții ”Sănătate prin alimentație”

Nuci macadamia crude - Valori nutriționale

Valori nutriționale pentru o porție de: 100 grame
Denumire științifică: Macadamia integrifolia, M. tetraphylla
Nume original USDA: Nuts, macadamia nuts, raw
Cod USDA: 12131

Calorii

Nutrient UM %DZR
Energie 718 kcal 36%
Calori din carbohidrați 56.2 kcal
Calorii din lipide 634.2 kcal
Calorii din proteine 27.4 kcal
Energie 3004 kJ

Carbohidrați

Nutrient UM %DZR
Carbohidrați, total 13.82 g 5%
Fibre alimentare, total 8.6 g 34%
Glucide, total 4.57 g
Sucroză 4.43 g
Glucoză (dextroză) 0.07 g
Fructoză 0.07 g
Lactoză 0 g
Maltoză 0 g
Amidon 1.05 g
+ mai multe detalii- mai puține detalii

Minerale

Nutrient UM %DZR
Calciu, Ca 85 mg 9%
Fier, Fe 3.69 mg 21%
Magnesiu, Mg 130 mg 33%
Fosfor, P 188 mg 19%
Potasiu, K 368 mg 11%
Sodiu, Na 5 mg 0%
Zinc, Zn 1.3 mg 9%
Cupru, Cu 0.756 mg 38%
Mangan, Mn 4.131 mg 207%
Seleniu, Se 3.6 μg 5%

Vitamine

Nutrient UM %DZR
Vitamina C, acid ascorbic total 1.2 mg 2%
Vitamina B-1, tiamină 1.195 mg 80%
Vitamina B-2, riboflavină 0.162 mg 10%
Vitamina B-3, niacină 2.473 mg 12%
Acid pantotenic 0.758 mg 8%
Vitamina B-6 0.275 mg 14%
Folat, total 11 μg 3%
Acid folic 0 μg
Folat 11 μg
Folat, DFE 11 μg
Vitamina B-12 0 μg 0%
Vitamina A, IU 0 IU 0%
Vitamina A, RAE 0 μg
Retinol 0 μg
Vitamina E, alfa-tocopherol 0.54 mg 3%
Tocoferol, beta 0 mg
Tocoferol, gama 0 mg
Tocoferol, delta 0 mg
Vitamina D (D2 + D3) 0 μg
Vitamina D 0 IU 0%
+ mai multe detalii- mai puține detalii

Lipide și acizi grași

Nutrient UM %DZR
Lipide, total 75.77 g 117%
Acizi grași saturați, total 12.061 g 60%
4:0 0 g
6:0 0 g
8:0 0 g
10:0 0 g
12:0 0.076 g
13:0 0 g
14:0 0.659 g
15:0 0 g
16:0 6.036 g
17:0 0.124 g
18:0 2.329 g
20:0 1.94 g
22:0 0.616 g
24:0 0.281 g
Acizi grași mononesaturați, total 58.877 g
14:1 0 g
16:1 undifferentiated 12.981 g
18:1 undifferentiated 43.755 g
20:1 1.89 g
22:1 undifferentiated 0.233 g
24:1 c 0.018 g
Acizi grași polinesaturați, total 1.502 g
18:2 undifferentiated 1.296 g
18:3 undifferentiated 0.206 g
18:4 0 g
20:2 n-6 c,c 0 g
20:3 undifferentiated 0 g
20:4 undifferentiated 0 g
20:5 n-3 (EPA) 0 g
22:5 n-3 (DPA) 0 g
22:6 n-3 (DHA) 0 g
Colesterol 0 mg 0%
Fitosteroli 116 mg
Stigmasteroli 0 mg
Campesteroli 8 mg
Beta-sitosterol 108 mg
+ mai multe detalii- mai puține detalii

Proteine și amino acizi

Nutrient UM %DZR
Proteine 7.91 g 16%
Triptofan 0.067 g
Treonină 0.37 g
Izoleucină 0.314 g
Leucină 0.602 g
Lizină 0.018 g
Metionină 0.023 g
Cisteină 0.006 g
Fenilalanină 0.665 g
Tirozină 0.511 g
Valină 0.363 g
Arginină 1.402 g
Histidină 0.195 g
Alanină 0.388 g
Acid aspartic 1.099 g
Acid glutamic 2.267 g
Glicină 0.454 g
Prolină 0.468 g
Serină 0.419 g
+ mai multe detalii- mai puține detalii

Alte informații

Nutrient UM %DZR
Apă 1.36 g
Cenușă 1.14 g
Alcool, etilic 0 g
Cafeină 0 mg
Teobromină 0 mg

Note

  • Sursa valorilor nutriționale: USDA National Nutrient Database for Standard Reference (SR-28)
  • Procentele pentru doza zilnică recomandată (%DZR) sunt pentru adulți sau copii cu vârsta mai mare sau egală cu 4 ani și se bazează pe o dietă de referință de 2000 de calorii. Valorile tale zilnice pot fi diferite, putând fi mai mici sau mai mari în funcție de nevoile tale individuale.