Nucile braziliene, la fel ca și alte feluri de nuci, sunt cunoscute pentru gustul lor savuros și beneficiile pe care le aduc sănătății, acestea putând fi servite sub diferite forme: crude sau prăjite, sărate sau nesărate, cu coajă sau curățate, turnate în ciocolată, puse în înghețată. Ele pot fi de asemenea fi servite în diverse amestecuri cu nuci și alune, precum și în prăjituri, cozonaci, fursecuri, brioșe și în salate.

nuci braziliene

Fiind născut la țară, sunt un mare mâncător de nuci de mic copil! Să mănânci miez de nucă obișnuită este însă un lucru, iar să ajungi la consumarea de nuci braziliene (care, așa cum spune și numele, vin tocmai din Brazilia) este o cu totul altă mâncare de ”pește”! Cum am ajuns deci eu aici? Păi, am fost interesat - și mai sunt încă! - de întărirea propriului sistem imunitar. Citind cartea scrisă de dr. Joel Fuhrman, Superimunitatea (o carte pe care o recomand cu toată căldura) am dat peste următorul pasaj:

”Vitamina C, vitamina E, folatul, seleniul, alfa și beta-carotenul, precum și diverși alți compuși fitochimici au efecte antioxidante.”

Despre vitaminele C și E mai cunoșteam câte ceva, însă seleniul - în afara faptul că știam că face parte din tabelul periodic a lui Mendeleev - nu-mi spunea mare lucru. Așa că am făcut o mică investigație. Astfel am aflat că seleniul aduce o gamă extrem de largă de beneficii pentru sănătate (având un rol esențial în buna funcționare a organismului uman), iar nucile braziliene se remarcă prin faptul că sunt sursa naturală cea mai bogată în acest minieral. Consumul zilnic a unei singure nuci braziliene asigură necesal zilnic de seleniu pentru un adult! Seleniul este un microelement foarte important pentru sănătatea omului.

Nuci braziliene - beneficii

1. Ajută la combaterea stresului oxidativ, întârziind astfel procesele îmbătrânirii

Omul cât trăiește - respiră, având o nevoie permanentă de oxigen. Problema este însă că fiecare respirație are ca efect colateral generarea de radicali liberi, niște oxidanți care odată scăpați de sub control au comportament de ”lupi” flămânzi care pot să-ți afecteze negativ celulele, grăbind astfel deteriorarea și îmbătrânirea organismului. Nucile braziliene conțin, așa cum s-a amintit deja, o cantitate extrem de mare de seleniu – un antioxidant puternic, care îți ajută organismul să lupte cu radicalii liberi.

2. Ajută la întărirea sistemului imunitar

Seleniul conținut de nucile braziliene ajută la sintetizarea antioxidantului principal al organismului - glutation peroxidază - care are un rol foarte important în lupta contra radicalilor liberi, minimizându-le efectelor negative.

3. Ajută la normalizarea funcției tiroidei

Seleniul este necesar pentru buna funcționare a glandei tiroide.

4. Ajută la controlul greutății

La fel ca și alte nuci, nucile braziliene sunt o sursă bogată în proteine, grăsimi și fibre alimentare, ceea ce ajută la potolirea foamei prin instalarea timpurie a simțului de sațietate. Cei care vor să slăbească însă trebuie să fie atenți la cantitatea totală de calorii ingerate, recomandarea fiind să consume nuci cu moderație.

5. Ajută la menținerea sănătății cardiovasculare

Nucile braziliene sunt o sursă bogată în acizi grași omega-6, care au rol protector împotriva bolilor cardiovasculare, reducându-le risurile de apariție. Aminoacidul L-arginină, conținut în cantități generoase în nucile braziliene, contribuie la sănătatea pereților arterilor, făcându-le mai flexibile și mai puțin predispuse la formarea cheagurilor de sânge care pot împiedica sau chiar bloca fluxul sanguin.

6. Ajută la scăderea colesterolului

La fel ca și alte feluri de nuci, alune și migdale și nucile braziliene contribuie la scăderea colesterolului rău datorită concentrației bogate în fibre alimentare.

În plus, fibrele joacă un rol important în:

  • reglarea nivelului glicemiei;

  • controlul greutății;

  • promovarea sănătății sistemului cardiovascular;

  • protejarea pielii;

  • prevenirea formării pietrelor la vezica biliară și la rinichi;

  • atenuarea sindromului colonului iritabil;

  • reducrea riscului de formare a hemoroizilor;

  • reducrea riscului de a suferi infarct;

  • hrănirea florei bacteriene ”prietenoase”.

Beneficiile aduse de consumul de fibre stau tocmai în faptul că acestea nu pot fi digerate de către organism. Fibrele solubile, așa cum sunt găsite în fistic și migdale, precum și alte tipuri de nuci, se transformă în tractul digestiv într-o substanță cu textură gelatinoasă, ceea ce are ca efect reducerea digestiei. Efectul?! Datorită simțământului de sațietate instalat te simți sătul o perioadă mai lungă de timp, fiind una dintre explicațiile pentru faptul că fisticul, la fel ca alte tipuri de nuci și alune, ajută la controlul greutății.

7. Ajută la asigurarea necesarului de proteine

Fapt foarte important mai ales pentru persoanele care au adoptat un regim vegetarian, deoarece nucile braziliene conțin proteine în proporții asemănătoare cu carnea sau peștele.

8. Ajută la combaterea inflamațiilor din organism

Nucile braziliene, la fel ca și alte nuci, conțin acid elagic, care are proprietăți antiinflamatoare. Acidul elagic ar putea chiar să aibe și funcții neuroprotective.

Un alt element cu rol antiinflamator conținut în nucile braziliene este seleniul, care este foarte important pentru combaterea inflamațiilor din organism. Un studiu efectuat în 2012 pe 40 de pacienți timp de 3 luni a scos în evidență faptul că includerea unei singure nuci braziliene pe zi poate să amelioreze răspunsul antiinflamator și antioxidant, reducând totodată și nivelul colesterolului.

9. Ajută la reducrea riscurilor de aparție a cancerului

Conform autoarei cărții Nucile și Sănătatea, Gabriela Schwarz: ”Studiile clinice au demonstrat faptul că nucile braziliene pot inhiba creșterea celulelor și astfel și formarea tumorilor maligne, a cancerului de sâni, plămâni și prostată, datorită conținutului lor ridicat de seleniu și alți antioxidanți, precum și a modelului benefic al grăsimilor.”

 

Nuci braziliene - beneficii datorate seleniului

  1. Așa cum s-a amintit, seleniul este vital pentru producerea de glutation peroxidază, antioxidantul principal al organismului, care își desfășoară activitatea protectoare în fiecare celulă;

  2. Seleniul este un antioxidant puternic care are un rol important în combaterea radicalilor liberi, ajutând astfel la încetinirea îmbătrânirii și la prevenirea îmbolnăvirilor premature cauzate de efectele dăunătoare ale stresului oxidativ. Seleniul funcționează în mod sinergetic împreună cu vitamina E (prezentă de asemenea în nucile braziliene), potențându-și puterea unul celuilalt;

  3. Ajută bărbații să-și întărească sistemul reproductiv, mărindu-le fertilitatea prin creșterea numărului de spermatozoizi. Bărbații au o nevoie mai mare de seleniu în comparație cu femeile, aproape jumătate din seleniul din organismul lor concentrându-se în testicole și în conductele seminale adiacente prostatei. Atenție: seleniul se mai pierde odată cu ejacularea materialului seminal, de aceea bărbații activi sexual trebuie să se asigure că au o dietă sănătoasă care să le asigure zilnic necesarul de seleniu;

  4. Ajută la prevenirea și reducerea riscurilor de apariție a diferitelor tipuri de cancer;

  5. Ajută la reducera riscului de accident cerebral vascular;

  6. Este important în prevenirea bolilor sistemului cardiovascular și a bolilor de inimă. Deficiențele de seleniu din organism au fost asociate cu creșterea riscurilor de apariție a bolilor cardiovasculare;

  7. Este de ajutor femeilor, ajutându-le să treacă mai ușor peste neplăcerile cauzate de menopauză, atenuând bufeurile și problemele legate de aceasta;

  8. Ajută la menținerea elasticității țesuturilor, menținându-le tinere;

  9. Ajută la prevenirea și tratarea mătreții;

  10. Contribuie la întărirea sistemului imunitar, având un rol esențial pentru buna sa funcționare;

  11. Ajuta la reglarea funcției tiroidei;

  12. Crește longevitatea – dacă ai de gând să trăiești o viață lungă și productivă, atunci este foarte important să te asiguri că ai o nutriție care îți asigură zilinic necesarul de seleniu;

  13. Ajută la reducerea simptomelor astmului.

 

Nuci braziliene – ingrediente

Nucile braziliene sunt adevărate izvoare de energie, conținând o adevărată bogăție de nutrienți: cantitate mare de seleniu (1,917 µg/100 g nuci braziliene), proteine, grăsimi (aproximativ 66% din conținut), vitamine (B1, B2, C, E), minerale nuci(calciu, magneziu, potasiu, fosfor, sodiu, mangan).

Nucile braziliene sunt fructele celui mai longeviv copac din lume (longevitate 500 - 600 ani). Copacul în care cresc nucile braziliene poate, de asemenea, să atingă înălțimi impresionante, ajungând până la o înălțime de 40-50 de metri.

Potasiul este de ajutor în: menținerea clarității gândirii, prin trimiterea de oxigen către creier; reglarea tensiunii arteriale; reducerea riscului de boli cardiovasculare și de accident vascular cerebral; eliminarea deșeurilor de către corp; tratarea alergiilor.

Magneziul este necesar pentru: metabolismul calciului și al vitaminei C, precum și al fosforului, sodiului și potasiului; buna funcționare a nervilor și a mușchilor; transformarea zahărului din sânge în energie.

Manganul ajută la: activarea enzimelor necesare pentru utilizarea corectă a biotinei, a vitaminei C; menținerea structurii normale a oaselor; la eliminarea oboselii.

Calciul este esențial pentru sănătatea oaselor și a dinților. Calciul și magneziul conlucrează împreună pentru asigurarea sănătății cardiovasculare.

 

Precauții

Luând în considerare toți factorii nutritivi ai nucilor braziliene, putem ajunge la concluzia că includerea a câtorva nuci braziliene în dieta zilnică poate să aibe un efect pozitiv asupra sănătății și a stării generale de bine. Însă trebuie evitată consumarea lor excesivă, deoarece acestea conțin niveluri foarte ridicate de seleniu.

Suprasaturarea organismului cu seleniu poate să cauzeze probleme: oboseală, iritabilitate și probleme la stomac. Prin urmare este esențial să menții consumul în limitele moderației (1-3 nuci braziliene/zi - aceasta este recomandarea autorului acestor rânduri).

De asemenea, este recomandat să le serviți nesărate, deoarece cantitatea mare de sodiu poate să ducă, la rândul său, la creșterea hipertensiunii. Oamenii care sunt alergici la consumul de nuci - se mai întâmplă și astfel de neplăceri cu unii - trebuie să le evite.

 

Recomandare

Vă gândiți la includerea nucilor în hrana dumneavoastră zilnică?! Dacă răspunsul dvs este afirmativ - și este greu să crezi că o persoană inteligentă ar putea da un alt răspuns! - atunci tot ce vă putem spune este că aveți o idee grozavă!

Nucile sunt unele dintre cele mai sănătoase alimente de pe fața acestui pământ, iar includerea acestora în dietă poate să aducă multiple și reale beneficii pentru sănătatea omului. Desigur dacă sunt consumate!

Vă recomandăm însă să combinați cantități mici din diverse nuci:

cu alune:

Conform dr. Joel Fuhrman, autorul cărții Superimunitatea:

”Grăsimile insuficiente din dietă pot de asemenea să compromită absorbția vitaminelor liposolubile și a compușilor fitochimici sănătoși. Semințele și nucile sunt alimentele cele mai bogate în grăsimi. Când mănânci semințe și nuci în cursul meselor, acizii grași asigurați măresc semnificativ absorbția micronutrienților care sprijină sistemul imunitar și a compușilor fitochimici. De exemplu, când mănânci salată cu un sos pe bază de semințe absorbi mult mai mult din carotenoidele din legumele crude. Anumiți factori nutritivi se absorb de peste 10 ori mai mult.”

 

Păstrare

Concentrația relativ ridicată în grăsimi polinesaturate poate să cauzeze râncezirea rapidă a nucilor braziliene. Prin urmare este recomandat să le păstrați în frigider.

 

Notă: articolul de mai sus își propune să informeze și să educe, nicidecum să înlocuiască sfatul competent al profesioniștilor care activează în sistemul de ocrotire a sănătății. Folosiți orice informație cu grijă și înțelepciune!

Nuci braziliene, uscate, cu coajă - Valori nutriționale

Valori nutriționale pentru o porție de: 100 grame
Denumire științifică: Bertholletia excelsa
Nume original USDA: Nuts, brazilnuts, dried, unblanched
Cod USDA: 12078

Calorii

Nutrient UM %DZR
Energie 659 kcal 33%
Calori din carbohidrați 47.8 kcal
Calorii din lipide 561.6 kcal
Calorii din proteine 49.7 kcal
Energie 2757 kJ

Carbohidrați

Nutrient UM %DZR
Carbohidrați, total 11.74 g 4%
Fibre alimentare, total 7.5 g 30%
Glucide, total 2.33 g
Sucroză 2.33 g
Glucoză (dextroză) 0 g
Fructoză 0 g
Lactoză 0 g
Maltoză 0 g
Galactoză 0 g
Amidon 0.25 g
+ mai multe detalii- mai puține detalii

Minerale

Nutrient UM %DZR
Calciu, Ca 160 mg 16%
Fier, Fe 2.43 mg 14%
Magnesiu, Mg 376 mg 94%
Fosfor, P 725 mg 73%
Potasiu, K 659 mg 19%
Sodiu, Na 3 mg 0%
Zinc, Zn 4.06 mg 27%
Cupru, Cu 1.743 mg 87%
Mangan, Mn 1.223 mg 61%
Seleniu, Se 1917 μg 2739%

Vitamine

Nutrient UM %DZR
Vitamina C, acid ascorbic total 0.7 mg 1%
Vitamina B-1, tiamină 0.617 mg 41%
Vitamina B-2, riboflavină 0.035 mg 2%
Vitamina B-3, niacină 0.295 mg 1%
Acid pantotenic 0.184 mg 2%
Vitamina B-6 0.101 mg 5%
Folat, total 22 μg 6%
Acid folic 0 μg
Folat 22 μg
Folat, DFE 22 μg
Colină, total 28.8 mg
Betaine 0.4 mg
Vitamina B-12 0 μg 0%
Vitamina B-12, adăugată 0 μg
Vitamina A, IU 0 IU 0%
Vitamina A, RAE 0 μg
Retinol 0 μg
Caroten, beta 0 μg
Caroten, alfa 0 μg
Cryptoxanthin, beta 0 μg
Licopen 0 μg
Luteină + zeaxantină 0 μg
Vitamina E, alfa-tocopherol 5.65 mg 28%
Vitamina E, adăugată 0 mg
Tocoferol, beta 0.01 mg
Tocoferol, gama 9.56 mg
Tocoferol, delta 0.63 mg
Tocotrienol, alfa 0 mg
Tocotrienol, beta 0 mg
Tocotrienol, gama 0.17 mg
Tocotrienol, delta 0 mg
Vitamina D (D2 + D3) 0 μg
Vitamina D 0 IU 0%
Vitamina K (phylloquinone) 0 μg 0%
Dihydrophylloquinone 0 μg
+ mai multe detalii- mai puține detalii

Lipide și acizi grași

Nutrient UM %DZR
Lipide, total 67.1 g 103%
Acizi grași saturați, total 16.134 g 81%
4:0 0 g
6:0 0 g
8:0 0 g
10:0 0 g
12:0 0 g
14:0 0.046 g
15:0 0 g
16:0 9.626 g
17:0 0.041 g
18:0 6.244 g
20:0 0.167 g
22:0 0.01 g
24:0 0 g
Acizi grași mononesaturați, total 23.879 g
14:1 0 g
15:1 0 g
16:1 undifferentiated 0.214 g
17:1 0.045 g
18:1 undifferentiated 23.594 g
20:1 0.027 g
22:1 undifferentiated 0 g
Acizi grași polinesaturați, total 24.399 g
18:2 undifferentiated 24.363 g
18:2 n-6 c,c 23.859 g
18:3 undifferentiated 0.036 g
18:3 n-3 c,c,c (ALA) 0.018 g
18:3 n-6 c,c,c 0.018 g
18:4 0 g
20:2 n-6 c,c 0 g
20:3 undifferentiated 0 g
20:4 undifferentiated 0 g
20:5 n-3 (EPA) 0 g
22:5 n-3 (DPA) 0 g
22:6 n-3 (DHA) 0 g
Colesterol 0 mg 0%
Stigmasteroli 6 mg
Campesteroli 2 mg
Beta-sitosterol 64 mg
+ mai multe detalii- mai puține detalii

Proteine și amino acizi

Nutrient UM %DZR
Proteine 14.32 g 29%
Triptofan 0.135 g
Treonină 0.365 g
Izoleucină 0.518 g
Leucină 1.19 g
Lizină 0.49 g
Metionină 1.124 g
Cisteină 0.306 g
Fenilalanină 0.639 g
Tirozină 0.416 g
Valină 0.76 g
Arginină 2.14 g
Histidină 0.409 g
Alanină 0.609 g
Acid aspartic 1.325 g
Acid glutamic 3.19 g
Glicină 0.733 g
Prolină 0.706 g
Serină 0.676 g
+ mai multe detalii- mai puține detalii

Alte informații

Nutrient UM %DZR
Apă 3.42 g
Cenușă 3.43 g
Alcool, etilic 0 g
Cafeină 0 mg
Teobromină 0 mg

Note

  • Sursa valorilor nutriționale: USDA National Nutrient Database for Standard Reference (SR-28)
  • Procentele pentru doza zilnică recomandată (%DZR) sunt pentru adulți sau copii cu vârsta mai mare sau egală cu 4 ani și se bazează pe o dietă de referință de 2000 de calorii. Valorile tale zilnice pot fi diferite, putând fi mai mici sau mai mari în funcție de nevoile tale individuale.