Iată câteva comentarii, la cald, cu privire la articolul ”Ouăle, un pericol pentru sănătate? Care sunt explicaţiile medicilor”, pe care l-am citit pe adevarul.ro în această dimineață. Articolul de pe adevarul.ro face referire la un studiu făcut la Harvard cu privire la consumul de ouă. După care autorul continuă articolul printr-o serie de întrebări adresate d-lui Mihai Abramescu, medic primar gastroenterolog.
 
ouă vs roșii
 
Citez din d-l M. Abramescu:

”Nu e nimic adevărat. Ouăle sunt sănătoase. Probabil că sunt nişte speculaţii care s-au făcut pe tema asta, pentru că acest produs nu are cum să crească glicemia şi, deci, să producă un diabet de tip II. Ele nu sunt bune în cantitate mare...”

Nu e nimic adevărat. Ouăle sunt sănătoase. Probabil că sunt nişte speculaţii care s-au făcut pe tema asta, pentru că acest produs nu are cum să crească glicemia şi, deci, să producă un diabet de tip II. Ele nu sunt bune în cantitate mare

Citeste mai mult: adev.ro/ofbsda
 
Deci ce aflăm aici?I Păi aflăm că OUĂLE NU SUNT BUNE ÎN CANTITATE MARE. Dar hai să vedem continuarea, căci mi s-a părut destul de interesantă:
”E bună şi omleta, care este făcută din mai multe ouă, nu se întâmplă nimic, mai ales dacă le servim alături de legume.”
E bună și omleta, chiar dacă cantitatea de ouă care intră în componența ei este mare: ”E bună şi omleta, care este făcută din mai multe ouă...”
 
Și uite așa, de la mână până la gură, omul ajunge să se contrazică pe sine însuși de la o frază la alta!
 
În fine, înainte de a sări toți mâncătorii de ouă pe mine, voi declara că și eu însumi sunt un mâncător de ouă. Însă un mâncător care respectă trei reguli:
  1. nu mai mult de 2 ouă pe săptămână (este regula pe care am reținut-o din armată, acolo nu ni se dădeau mai mult de două ouă pe săptămână, chiar dacă efortul fizic la care eram supuși era unul foarte intens);
  2. prefer ori de câte ori este posibil ouăle cu proveniență de la țară, de la oameni pe care îi cunosc personal și în care am încredere;
  3. întotdeauna fierte, niciodată prăjite.
De ce mănânc ouă?
  1. pentru vitamina B12;
  2. pentru vitamina D (pe timp de iarnă organismul poate să prezinte carențe în ceea ce privește vitamina D deoarece  pielea nu mai poate să o sintetizeze prin expunerea la soare).
Restul nutrienților conținuți în ouă îi pot lua cu ușurință dintr-o dietă bazătă pe o varietate de fructe, legume, nuci, semințe și leguminoase nefiind deci un motiv pentru consumul de ouă. Iar în prvința omletei am mari rezerve că ar fi bună. De ce?
  1. din cauza numărului mare de ouă care intră, de obicei, în prepararea unei omlete care să te sature, cu tot conținutul lor bogat în colesterol;
  2. din cauza uleiului și a prăjelii.
Ia un pumn de nuci care aduce câteva sute de calorii. Ia și câteva linguri de ulei care conțin exact același număr de calorii ca și pumnul de nuci. Crezi că efectul celor două va fi același asupra organismului uman? Nicidecum! De ce? În nuci grăsimile sunt ”priponite”, fiinde legate de steroli și stanoli. Iată ce spune dr. Joel Fuhrman cu privire la consumul de nuci și ulei, autorul cărții Superimunitatea (o carte care din perspectiva autorului acestui articol nu ar trebui să lipsească din biblioteca niciunei persoane interesate de sănătatea sa și a familiei sale):

”Când mănânci semințe și nuci integrale, pe de altă parte, grăsimea este legată de steroli și stanoli și de alte fibre vegetale. Această legătură a grăsimilor le limitează absorbția în tubul digestiv și atrage practic o parte din grăsimile negative aflate în circulația sangvină, ducându-le în tractul digestiv pentru excretarea prin fecale. Altfel spus, grăsimile intacte consumate în semințe și nuci nu sunt ”disponibile din punct de vedere biologic”. Ca urmare, un număr seminificativ de calorii nu este absorbit și, prin urmare, semințele și nucile nu îngrașă la fel de mult ca același număr de calorii obținut din uleiuri; în plus, ele conțin numeroși factori nutritivi protectori, care nu se găsesc în uleiuri.”

În schimb, în ulei acele legături nu mai există, fiind rupte prin procesul de presare. De aceea, studiu după studiu după studiu a arătat că nucile nu îngrașă (dacă desigur sunt consumate în cantități moderate). Nu același lucru însă se poate spune și despre ulei, acesta îngrașă. De aceea, mare atenție la cantitatea de ulei pe care o consumi în mod regulat. S-ar nuciputea să fie mai mare decât realizezi la o primă privire.
 
Apoi mai este efectul încingerii uleiului în tigaie până la temperaturi foarte mari, ceea ce rezultă în producerea a tot felul de substanțe cu efecte cancerigene pentru sănătatea omului.
 
Iar dacă la toate aceste lucruri mai adăugăm și faptul că ouăle care ajung în omletă provind din crescătoriile moderne de păsări, unde găinele pot să trăiască o viață întreagă fără să vadă soarele, trăind într-un spațiu care le limitează la maxim mișcarea. În plus, acestea sunt îndopate cu fel de fel de antibiotice, hormoni de creștere, etc.
 
Ținând cont de toate acestea se mai poate spune că omleta este bună?! Este însă o întrebare la care va trebui să dai tu personal un răspuns. Personal însă nu consider omleta bună (chiar dacă recunosc că aceasta poate fi foarte plăcută la gust). Trebuie însă gustul să fie criteriul determinant în alegerile făcute de om?! Iarăși este o întrebare la care tu trebuie să dai un răspuns. Nu este treaba mea să-ți spun ce trebuie să mănânci sau să nu mănânci.
 
În ceea ce mă privește, o mâncare trebuie să fie mai întâi sănătoasă și doar după aceea și gustoasă. Cum s-ar spune, un car se mișcă bine doar atunci când boii stau înaintea carului. Însă dacă punem carul înaintea boilor, atunci să nu ne mirăm că am rămas cu porumbul pe câmp în loc ca acesta să ajungă depozitat frumos în hambarele noastre!!!