Ceaiul de măceșe (Fructus Cynosbati) este foarte apreciat datorită conținutului bogat în vitamina C al acestor fructe, care mai conțin cantității mici din vitaminele: A, B1, B2, P, K; zaharuri, acid citric, malic, pectine, tanin, etc.

ceai de măceșe

Fiind puternic vitaminizante, ceaiul de măceșe și preparatele din măceșe (siropuri, marmeladă, pasta de măceșe etc.) sunt recomandate în tratarea multor boli, precum: gripă, poliartrită reumatoidală, parazitoze, tabacism, afecțiuni oculare, alcoolism, arteriopatii, anghină pectorală, cardiopatie ischemică, cistite, infecții dentare; chiar și pentru combaterea cancerului.

 

Măceșele au însușirea de a mări secreția biliară, fiind indicate în afecțiunile ficatului. Fructele de măceșe excelează în conținutul de vitamina C, așadar sunt benefice în stările de inflamație intestinală, în combaterea pietrelor la rinichi, dar și în prevenirea cancerului.

 

Beneficiile ceaiului de măceșe

  1. Ceaiul de măceșe și produsele din măceșe, datorită conținutului de vitamina P, mențin permeabilitatea și fragilitatea vaselor capilare, normalizând circulația sângelui.

  2. Ceaiul de măceșe este diuretic, această însușire fiind atribuită în special semințelor.

  3. Neproducând nici o iritabilitate, este recomandat în bolile căilor urinare și de rinichi pentru o cură mai îndelungată.

 

Prepararea ceaiului de măceșe

  1. Ceaiul se prepară din două linguri de fructe zdrobite care se fierb, 10 minute, într-o jumătate de litru de apă.

  2. Pentru conservarea vitaminei C se recomandă ca fructele de măceșe sau pliculețele cu ceai de măceșe să se pună în apă în momentul când aceasta începe să clocotească.

  3. După ce se răcește, ceaiul se strecoară printr-o pânză și se îndulcește.

  4. Pentru preparatele din măceșe, se vor folosi doar vase smălțuite, deoarece metalele descompun vitamina C.

  5. Se bea în cursul unei zile fie cald sau rece.

 

Fructele de măceșe intră în compoziția ceaiurilor aromatice, cu proprietăți hepato – protectoare.

 

Curiozități despre măceșe

  1. 100 de grame de măceșe furnizează de 7 ori necesarul zilnic de vitamina C pentru un adult.

  2. Măceșele proaspete și bine coapte conțin de 8 ori mai multă vitamina C decât portocalele.

Bibliografie:

  • Farmacia verde, RECOOP, 1989.

  • Sănătate și vindecare folosind stilul de viață edenic și remediile naturale, Sorin Nicola, Editura Texte, Dej, 2009.