Nucile (sau alunele) caju sunt cu siguranță preferatele multora atunci când le apare nevoia să servească o gustare savuroasă și sănătoasă, ceea ce se întâmplă fie prin consumul de nuci caju ca atare, fie într-un mix de caju cu fructe uscate, nuci, semințe, migdale și alune. De ce?

caju

În primul rând, pentru că acestea sunt foarte gustoase. Cumperi un kilogram de caju crud și începi să ronțăi o nucă după alta și nici măcar nu realizezi prea bine când s-a golit punga! În al doilea rând, caju este preferat din cauza numărului relativ scăzut de calorii în comparație cu alte nuci și alune: 553 kcal/100 grame de nuci.

Consumul de caju a luat avânt în Occdent în ultimul timp, cauza fiind legată de răspândirea tot mai largă a informațiilor referitoare la multiplele beneficii pe care la aduce consumul de nuci sănătății omului, reprezentând un supliment important la dieta zilnică în vederea evitării și combaterii unei palete largi de boli cronice.

 

Scurt istoric

Caju (nucile Anacardium) – a fost menționat și descris pentru prima dată de francezul André Thevet în 1558. Caju este un pom mereu verde, ce poate atinge o înălțime de 15 metri, iar nucile caju fac parte din grupa fructelor uscate, fiind asemănătoare și la culoare, și la formă cu boabele de fasole. În ceea ce privește orginea, pomul caju a fost adus de către portughezi în secolul 16 din Brazilia în Africa și India. Mai târziu au ajuns desigur să fie cunoscute și consumate și în Europa.

Beneficiile consumului de caju

1. Contribuie la întărirea sistemului cardiovascular și la prevenirea bolilor cardiovasculare

Datorită bogăției de nutrienți, vitamine și minerale nucile caju, la fel ca și celelalte feluri de nuci, sunt adesea cajurecomandate în vederea întăririi sănătății inimii.

Nucile caju sunt o sursă bogată în fibre alimentare și acizi grași care au un rol important în scăderea nivelului colesterolului, având totodată și un efect de protecție împotriva aterosclerozei și a infarctului miocardic.

Datorită profilului benefic al grăsimilor găsite în caju, care au o influență pozitivă asupra metabolismului și a funcțiilor desfășurate în organism, multe studii au asociat consumul de caju (și a nucilor în general) cu reducerea riscului de apariție a bolilor la inimă, a cancerului, a diabetului și a obezității.

2. Ajută sistemul nervos

Nucile caju sunt o sursă bună în vitamina B1 (tiamina), care mai este denumită și vitamina bunei dispoziții sau vitamina performanței intelectuale, o vitamină care are un rol esențial pentru sănătatea fizică și psihică a omului, având efecte benefice asupra sistemului nervos și a comportamentului psihic.

Beneficiile aduse de vitamina B1 nu se opresc însă aici. Aceasta mai este benefică și în următoarele cazuri:

  • ajută la creștere;
  • ajută la buna funcționare a sistemului digestiv, în special la digestia carbohidraților;
  • are un rol în funcționarea mușchilor și chiar a inimii;
  • în cazul durerilor dentare postoperatorii este utilă pentru calmarea acestora;
  • este de folos în tratarea zonei zoster.

3. Ajută organismul în lupta cu radicalii liberi

Pentru a trăi un om are o nevoie permanentă de... oxigen. Problema este însă că fiecare respirație are ca efect colateral generarea de radicali liberi, niște oxidanți care odată scăpați de sub control pot să-ți afecteze negativ celulele, grăbind astfel deteriorarea și îmbătrânirea organismului. Pentru a combate radicalii liberi ai nevoie urgentă de antioxidanți. Caju conține antioxidanți sub forma de fitosteroli și compuși fenolici.

4. Previne formarea pietrelor la vizica biliară

Această boală este larg răspândită în Occident, 10% până la 15% dintre adulții care trăiesc în țările dezvoltate confruntându-se cu această neplăcere. Ce poți face pentru prevenirea formării pietrelor la vizica biliară? Factorii protectori împotriva lor includ o dietă bogată în fibre, proteine de origine vegetală, nuci (precum caju), calciu, vitamina C plus activitate fizică.

5. Te ajută să-ți menții pielea tânără și sănătoasă

Beneficiile aduse pielii se obțin datorită prezenței unor acizi grași esențiali și sănătoși (necesari pentru a păstra pielea hidratată, luptând împotriva iritațiilor și a îmbătrânirii premature), precum și a antioxidanților pe care îi conține.

În plucaju cruds, caju este o sursă foarte bună de cupru – element care face pozibilă utilizarea aminoacidului numit tirozină, permițându-i să acționeze ca factor de pigmentare a părului și a pielii.

Cuprul este de asemenea necesar pentru convertirea fierului din organism în hemoglobină, fiind totodată esențial pentru utilizarea vitaminei C.

Nu în ultimul rând, cuprul este de folos în menținerea unui nivel bun al energiei.

6. Te ajută să-ți controlezi greutatea corupului

Caju este format în proporție de 44% din grăsimi. Totuși profilul grăsimilor de origine vegetală, așa cum sunt ele găsite în nuci, este mult mai benefic pentru sănătate în comparație cu grăsimile de origine animală. Însă caju este în același timp bogată în nutrienți, minerale și acizi grași care exercită un efect pozitiv asupra greutății corpului.

Datorită fibrelor conținute, caju poate duce la instalarea simțământului de sațietatea, ceea ce va reduce nevoie de a ciuguli între mese. Iar grăsimile conținute în nuci fac mâncarea mai satisfăcătoare, mărind totodată aborbția unor vitamine solubile în grăsimi precum vitamina A și vitamina D.

7. Satisface necesarul de minerale al organismului

Nucile de caju sunt o sursă abundentă de minerale estențiale: o sursă excelentă de cupru, magneziu, mangan și o sursă bună de fier, fosfor, potasiu, zinc și seleniu.
Cuprul este necesar pentru convertirea fierului din organism în hemoglobină. caju
Magneziul este necesar pentru; metabolismul calciului și al vitaminei C, precum și al fosforului, sodiului și potasiului; buna funcționare a nervilor și mușchilor; transformarea zahărului din sânge în energie.
Manganul ajută la: activarea enzimelor necesare pentru utilizarea corectă a biotinei, a vitaminei C; menținerea structurii normale a oaselor; la eliminarea oboselii.
Fierul este esențial pentru menținerea vieții, fiind necesar pentru producerea hemoglobinei (globulele roșii din sânge), a mioglobinei (pigmentul roșu din mușchi) și a anumitor enzime.
Fosforul este prezent în fiecare celulă, fiind implicat în aproape toate reacțiile chimice fiziologice – acesta este necesar pentru structura normală a oaselor și dinților, pentru funcționarea regulată a inimii, pentru funcționarea normală a rinichilor, fiind implicat și în transferul de impulsuri nervoase.
Potasiul acționează împreună cu sodiul pentru reglarea echilibrului hidric al organismului și normalizarea ritmului cardiac.
Zincul este esențial pentru sinteza proteinelor și formarea colagenului.
Seleniul este vital pentru producerea de glutation peroxidază, antioxidantul principal al organismului, care își desfășoară activitatea protectoare în fiecare celulă.

8. Ajută la păstrarea funcției de coagulare a sângelui în parametri normali

Caju reprezintă o sursă bună de vitamina K, o vitamină esențială pentru formarea protrombinei, o substanță chimică implicată în coagularea sângelui. În afară de aceasta, vitamina K este de ajutor la protejarea împotriva diabetului prin reducrea riscului de rezistență la insulină; ajută la menținerea oaselor în stare sănătoasă, contribuind la creșterea masei osoase; ajută la prevenirea bolilor cardiovasculare.

9. Poate fi benefic în prevenirea cancerului

Consumul regulat al nucilor, inclusiv al nucilor caju, este asociat cu o reducere a riscului de apariție a unor forme răspândite a cancerului (cancer la colon, prostată sau ficat). Nucile sunt o sursă bună de antioxidanți – compuși necesari pentru combaterea radicalilor liberi care cauzează stresul oxidativ ce poate să ducă la afectarea ADN-ului, apariția mutațiilor în celule și formarea tumorilor.

10. Te ajută în insomnii!

Dacă suferi de tulburări ale somnului, atunci este momentul să te relaxexi cosumând nuci de caju cu o oră înainte de culcare, căci acestea conțin aminoacidul numit triptofan, care se transformă în corp în serotonină cu efect de inducere a somnului. Noapte bună!

 

Recomandare pentru un mic dejun delicios și sănătos

Nucile de caju crud - în combinație cu fructele uscate (caise, curmale, smochine, goji) și cu alte nuci (nuci braziliene, nuci pecan, nuci macadamia), alunele, migdalele și semințele de tot felul - pot fi o idee excelentă pentru prepararea unui mic dejun consistent, delicios și sănătos, având la bază cerealele (preferabil integrale – orez brun, de exemplu) sau pseodocerealele (hrișcă, quinoa, amarant).

Nuci, nuci caju, crude - Valori nutriționale

Valori nutriționale pentru o porție de: 100 grame
Denumire științifică: Anacardium occidentale
Nume original USDA: Nuts, cashew nuts, raw
Cod USDA: 12087

Calorii

Nutrient UM %DZR
Energie 553 kcal 28%
Calori din carbohidrați 122.9 kcal
Calorii din lipide 367 kcal
Calorii din proteine 63.2 kcal
Energie 2314 kJ

Carbohidrați

Nutrient UM %DZR
Carbohidrați, total 30.19 g 10%
Fibre alimentare, total 3.3 g 13%
Glucide, total 5.91 g
Sucroză 5.81 g
Glucoză (dextroză) 0.05 g
Fructoză 0.05 g
Lactoză 0 g
Maltoză 0 g
Galactoză 0 g
Amidon 23.49 g
+ mai multe detalii- mai puține detalii

Minerale

Nutrient UM %DZR
Calciu, Ca 37 mg 4%
Fier, Fe 6.68 mg 37%
Magnesiu, Mg 292 mg 73%
Fosfor, P 593 mg 59%
Potasiu, K 660 mg 19%
Sodiu, Na 12 mg 1%
Zinc, Zn 5.78 mg 39%
Cupru, Cu 2.195 mg 110%
Mangan, Mn 1.655 mg 83%
Seleniu, Se 19.9 μg 28%

Vitamine

Nutrient UM %DZR
Vitamina C, acid ascorbic total 0.5 mg 1%
Vitamina B-1, tiamină 0.423 mg 28%
Vitamina B-2, riboflavină 0.058 mg 3%
Vitamina B-3, niacină 1.062 mg 5%
Acid pantotenic 0.864 mg 9%
Vitamina B-6 0.417 mg 21%
Folat, total 25 μg 6%
Acid folic 0 μg
Folat 25 μg
Folat, DFE 25 μg
Vitamina B-12 0 μg 0%
Vitamina A, IU 0 IU 0%
Vitamina A, RAE 0 μg
Retinol 0 μg
Caroten, beta 0 μg
Caroten, alfa 0 μg
Cryptoxanthin, beta 0 μg
Licopen 0 μg
Luteină + zeaxantină 22 μg
Vitamina E, alfa-tocopherol 0.9 mg 5%
Tocoferol, beta 0.03 mg
Tocoferol, gama 5.31 mg
Tocoferol, delta 0.36 mg
Tocotrienol, alfa 0 mg
Tocotrienol, beta 0.1 mg
Tocotrienol, gama 0.2 mg
Tocotrienol, delta 0 mg
Vitamina D (D2 + D3) 0 μg
Vitamina D 0 IU 0%
Vitamina K (phylloquinone) 34.1 μg 43%
+ mai multe detalii- mai puține detalii

Lipide și acizi grași

Nutrient UM %DZR
Lipide, total 43.85 g 67%
Acizi grași saturați, total 7.783 g 39%
4:0 0 g
6:0 0 g
8:0 0.015 g
10:0 0.015 g
12:0 0.015 g
14:0 0.015 g
15:0 0 g
16:0 3.916 g
17:0 0.046 g
18:0 3.223 g
20:0 0.266 g
22:0 0.173 g
24:0 0.101 g
Acizi grași mononesaturați, total 23.797 g
14:1 0 g
15:1 0 g
16:1 undifferentiated 0.136 g
17:1 0 g
18:1 undifferentiated 23.523 g
20:1 0.138 g
22:1 undifferentiated 0 g
Acizi grași polinesaturați, total 7.845 g
18:2 undifferentiated 7.782 g
18:3 undifferentiated 0.062 g
18:4 0 g
20:2 n-6 c,c 0 g
20:3 undifferentiated 0 g
20:4 undifferentiated 0 g
20:5 n-3 (EPA) 0 g
22:5 n-3 (DPA) 0 g
22:6 n-3 (DHA) 0 g
Colesterol 0 mg 0%
Stigmasteroli 0 mg
Campesteroli 9 mg
Beta-sitosterol 113 mg
+ mai multe detalii- mai puține detalii

Proteine și amino acizi

Nutrient UM %DZR
Proteine 18.22 g 36%
Triptofan 0.287 g
Treonină 0.688 g
Izoleucină 0.789 g
Leucină 1.472 g
Lizină 0.928 g
Metionină 0.362 g
Cisteină 0.393 g
Fenilalanină 0.951 g
Tirozină 0.508 g
Valină 1.094 g
Arginină 2.123 g
Histidină 0.456 g
Alanină 0.837 g
Acid aspartic 1.795 g
Acid glutamic 4.506 g
Glicină 0.937 g
Prolină 0.812 g
Serină 1.079 g
+ mai multe detalii- mai puține detalii

Alte informații

Nutrient UM %DZR
Apă 5.2 g
Cenușă 2.54 g

Note

  • Sursa valorilor nutriționale: USDA National Nutrient Database for Standard Reference (SR-28)
  • Procentele pentru doza zilnică recomandată (%DZR) sunt pentru adulți sau copii cu vârsta mai mare sau egală cu 4 ani și se bazează pe o dietă de referință de 2000 de calorii. Valorile tale zilnice pot fi diferite, putând fi mai mici sau mai mari în funcție de nevoile tale individuale.

Bibliografie: