Suntem în sezonul rece și trebuie să ne întărim rezistența organismului consumând ceaiuri calde, fructe, legume și verdețuri care aduc nenumărate beneficii datorită aportului lor bogat în nutrienți.

fructe de padure

Fructele de pădure pot fi utilizate proaspete doar în sezonul cald, iar iarna le putem consuma sub formă de fructe uscate, în ceaiuri sau în dulcețuri, gemuri, marmeladă sau siropuri. Nu sunt doar bune la gust, ci sunt adevărate resurse ce luptă împotriva nenumărator afecțiuni care ne afectează sănătatea.

Vă invit să facem o mică lectură asupra beneficiilor oferite de câteva dintre fructele de pădure care se găsesc la noi în țară:

  • afine,

  • mure,

  • coacăze negre,

  • cătină,

  • fructele negre ale socului și măceșe.

 

1. Sănătatea ochilor!

Cine vrea să aibă ochi frumoși și sănătoși trebuie să știe că fructele de pădure - afinele, murele, coacăzele negre, fructele negre ale socului - conțin antociani, substanțe care ajută organismul împotriva îmbătrânirii, protejând ochii de procesele de degenerare și îmbunătățind vederea nocturnă.

Dr. Sorin Necula recomandă consumul unui supliment nutritiv cu efecte de tonificare oculară, preparat din amestecul următoarelor fructe uscate:

  • 2 linguri pulbere de afine uscate,

  • 2 linguri de pulbere de pulpă de măceșe uscate,

  • 2 linguri de pulbere de cătină,

  • 2 linguri pulbere de coacăze uscate

  • și 2 linguri de pulbere de fructe de soc.

 

Amestecul tuturor acestor fructe se păstrează la rece și la întuneric într-un borcan ermetic închis. Se consumă astfel: adulți – câte 4 linguri /zi, 2 linguri înainte de micul dejun și 2 linguri înainte de cină, iar pentru copii 4 lingurițe / zi, 2 lingurițe dimineața și 2 lingurițe seara.

 

2. Prevenirea diabetului!

Fructele de pădure mai sus menționate ajută la menținerea glicemiei la valori normale, astfel fiind benefice în prevenirea diabetului, o boală care provoacă probleme oculare majore. Recomandate în tratarea retinopatiilor diabetice și atrofierea nervului optic sunt extractele glicerohidroalcoolice din mlădițe de afin sau din muguri de coacăz negru care se administrează câte o monodoză de 1,5 ml de 3 ori/zi, luată cu 15 minute înainte de masă, timp de 30 de zile. Tratamentul poate fi repetat după o pauză de 14 zile. Foarte importantă în caz de diabet este cura de afine (250 g – 500 g de fructe pe zi), datorită substanțelor pe care aceste fructe le conțin (mirtilina și neomirtilina) care au efecte de reducere aglicemiei din sânge.

 

3. Combat arteriopatiile!

Măceșele sunt fructe bogate în vitamina C care au proprietăți vasodilatatoare. Dar și afinul și coacăzul negru - datorită cantității considerabile de vitamina P, rutin, taninuri și vitamina C - acționează pentru tonificarea peretelui vascular, stimulând o bună circulație sanguină periferică.

 

4. Sănătatea intestinelor!

Dintre tulburările intestinale, sidromul de colon iritat afectează una din trei persoane. Este recomandat ca în cazul în care ne luptăm cu suferință la nivel intestinal să consumăm - în funcție de toleranța individuală, la început în cantități mai mici, care se vor mări treptat - alimente benefice pentru stomac și intestine, precum:

 

Medicul Sorin Necula recomandă infuzia din următorul amestec de plante (puse în cantități egale):

  • frunze de afin,

  • mușețel,

  • chimen,

  • leuștean și roiniță (1 lingură din acest amestec de plante la o cană de apă clocotită; se beau 2 căni/zi după ce a fost trecut ceaiul prin sită).

 

În cazul în care ingerarea mare de lichide cauzează dificultăți, este bine de utilizat acest amestec de plante sub formă de pulbere (obținută cu ajutorul râșniței electrice), câte 1 linguriță sublingual timp de 10 – 15 minute de 3 ori pe zi, înainte de servirea mesei.

 

5. Sănătatea pielii!

Pentru menținerea sănătății pielii este recomandat consumul regulat de fructe, legume, nuci, semințe, zarzavaturi și efectuarea unei cure interne cu argilă (1 lingură de argilă se pune seara într-un pahar de apă, iar dimineța se amestecă conținutul și se bea înainte cu o jumătate de oră până la servirea micului dejun). Afinele, coacăzele, vișinele, și cireșele conțin proantocianidinele – substanțe antioxidante, care stopează procesul de îmbătrânire a pielii și a vaselor de sânge.

 

6. Sănătatea uterului!

Consumul de zarzavaturi, fructe, orz verde, pătrunjel verde, sfeclă roșie, păpădie, lapte de migdale, cura cu argilă, sunt câteva din recomandările medicilor naturiști pentru prevenirea și combaterea bolilor din sfera genitală la femei. Extractele glicerohidroalcoolice din mlădițe de zmeur și din muguri de coacăz negru (o doză de 1,5 ml, de 3 ori pe zi, cu 15 minute înainte de masă, timp de 1 lună de zile) sunt benefice în tratarea chisturilor ovariene, a fibromului uterin și în combaterea cancerului ovarian.

 

7. Stop kilogramelor în plus!

Suplețea trupului se realizează printr-o alimentație echilibrată, exercițiu fizic, cură cu fructe și zarzavaturi timp de 14 zile pentru detoxifierea organismului.

Se recomandă pentru combaterea obezității sucuri din: frunze de țelină (o jumătate de pahar pe zi), frunze de pătrunjel (1 pahar pe zi), urzică (2 pahare pe zi), mere (1 pahar zilnic), păpădie (o jumătate de pahar zilnic) și orz verde (2 pahare pe zi).

Fructele cu un conținut mare de lichid sunt indicate pentru cei care suferă de obezitate, precum: perele, cireșele, zmeura, căpșunile, pepenele verde, vișinele, strugurii și fructele de soc, care combat drastic obezitatea. În special tinctura din fructe de soc ajută persoanele cu probleme mai serioase de greutate, căci această tinctură deblochează tranzitul intestinal și ajută la eliminarea toxinelor prin transpirație.

 

8. Sănătatea femei însărcinate!

Femeia însărcinată trebuie să consume cât mai multe alimente bogate în antioxidanți, deoarece acestea au efect benefic asupra sănătății viitorului bebeluș. Cercetările făcute pe femelele gravide de cobai, cărora li s-au administrat antioxidanți, au arătat că acestea au dat naștere la pui care au îmbătrânit mai încet, iar animalele hrănite toată viață cu antioxidanți sunt mai sănătoase la bătrânețe, au abilități mintale mai bune și trăiesc mai mult.

Printre alimentele cele mai bogate în antioxidanți se regăsesc:

  • afinele,

  • coacăzele,

  • cătina,

  • orzul verde,

  • sfecla roșie,

  • căpșunile,

  • murele,

  • zmeura,

  • urzicile,

  • spanacul,

  • avocado,

  • semințele de in,

  • polenul,

  • morcovii,

  • măceșele,

  • grâul încolțit și păstura.

 

9. Creștere armonioasă a copiilor, combaterea rahitismului!

Lipsa de vitamina D, de calciu și fosfor duce la producerea unui sistem osos deficitar, cu oase moi - rahitice. Pentru combaterea rahitismului este recomandat consumul de:

 

Benefic este și masajul cu ulei de măsline pe întreg corpul și băile calde cu decoct din frunze de nuc și cimbrișor.

 

10. Combaterea cancerului!

Fructele de pădure (măceșele, cătina, porumbarul, afinele, coacăzele) conțin substanțe ce previn și combat cancerul. Aceste fructe, adevărate minuni de la Dumnezeu, sunt bogate în vitamina C, beta-caroten, lignine, flavonoizi și alte fitoelemente valoroase care ajută organismul să se mențină sănătos. Vă recomand din toată inima să le consumați, chiar dacă este iarnă, le putem degusta sub formă de fructe uscate sau într-o ceașcă de ceai cald.

Bibliografie:

  • Sănătate și vindecare folosind stilul de viață edenic și remediile naturale, Sorin Necula, Editura Texte, Dej, 2009.

  • Cum să-ți păstrezi sănătatea creierului, Jean Carper, Editura Curtea – Veche, 2007.