Arahidele - Arachis Hipogaea, din familia Leguminoase - sau alunele de pământ sunt o specie de erbacee ale cărui fructe se coc în sol, nefiind prin urmare niște nuci adevărate. De fapt, arahidele se încadrează din punct de vedere botanic în categoria leguminoaselor. La nuci acestea sunt incluse mai mult din rațiuni de ordin practic – având foarte multe beneficii și proprietăți în comun cu nucile - dar și din cauza tecii și al aspectului pe care îl iau arahidele la coacere.

arahide

Arahidele sunt prezente peste tot, fiind foarte greut de evitat – în ciocolată, presărate sau încorporate în biscuiți, în prăjituri și în müsli. Acestea însă pot fi consumate și ca atare – fie crude (de ce nu?!), fie prăjite (forma îndrăgită de cei mai mulți) și, de obicei, sărate puțin. O altă formă sub care se comercializează este untul de arahide – care este îndrăgit de mulți și mai ales de către copii.

Conform dr. George D. Pamplona-Roger, autorul cărții Sănătate prin Alimentație (o carte pe care o recomand cu toată căldura):

”Arahidele sunt un aliment foarte nutritiv, a cărui concentrație de substanțe nutritive depășește orice aliment de origine animală, inclusiv carnea. În regnul vegetal, numai nuca și migdala se pot compara cu ele în privința bogăției nutritive.

Arahidele depășesc în mod evident carnea și ouăle în conținutul de carbohidrați, grăsimi, proteine, vitamina B1, C, E și niacină. De asemenea, ele sunt superioare din punctul de vedere al conținutului de minerale, precum calciu, magneziu și potasiu. Și toate acestea în absența colesterolului sau conținutului excesiv de acizi grași saturați.

Arahidele se cultivă și la noi în țară, în Hunedoara și Dobrogea.

 

Beneficiile consumului de arahide

1. Oferă protecție cardiovasculară

Arahidele sunt un aliment care concentrează o bogăție de nutrienți, vitamine, antioxidanți și minerale – tot acestea luate la un loc le recomandă pentru întărirea sistemului cardiovascular, în general, și a inimii, în particular. Datorită profilului extrem de benefic și de sănătos al acizilor grași conținuți (acizi mononesaturați – 49%, acizi polinesaturați – 32%), arahidele pot contribui la diminuarea nivelului ridicat al colesterolului rău (LDL).

Gabriela Schwarz, autoarea cărții Nucile și sănătatea (o altă carte pe care o recomand) menționează următoarele la sfârșitul capitolului privitor la arahide:

”Conform studiului american Nurses' Health Study, în cazul unui consum crescut de nuci (mai mult de 4 ori pe săptămână, riscul de infact miocardic a scăzut cu 40%. Acest lucru este confirmat și de alte studii epidemiologice. Studiile clinice ilustrează faptul că minimizarea riscului este motivată de o scădere a colesterolului, a trigliceridelor, precum și a colesterolului LDL din sânge. În funcție de soiul de nuci, se atinge o scădere a colesterolului între 4% și 12%, iar a colesterolului LDL între 6% și 16%.”

2. Ajută sistemul nervos

Arahidele sunt o sursă extrem de bună în vitamina B1 (tiamina), dintre nuci doar migdalele stând mai bine la acest capitol. Vitamina B1 mai este denumită și vitamina bunei dispoziții sau vitamina moralului, o vitamină care are un rol esențial pentru sănătatea fizică și psihică a omului, având efecte benefice asupra sistemului nervos și a comportamentului psihic.

Vitamina B1 însă comportă și alte beneficii pentru buna funcționare a organismului:

  • ajută la creștere;

  • ajută la buna funcționare a sistemului digestiv, în special la digestia carbohidraților;

  • are un rol în funcționarea mușchilor și chiar a inimii;

  • este de ajutor în calmarea durerilor dentare postoperatorii;

  • este de folos în tratarea zonei zoster.

3. Ajută la acoperirea necesarului de proteine ale organismului

O porție de doar 28 grame de arahide oferă 7 g de proteine, ceea ce corespunde la 14% din DZR (doza zilnică recomandată), fapt care nu poate să scape atenției persoanelor înclinate spre o dietă vegetariană. Spre comparație un ou obișnuit furnizează 5,5 g de proteine. Atâta tot că spre deosebire de ouă, carne și lactate, arahidele nu conțin colesterol și nici alte ”bucurii” prezente adeseori în hrana de origine animală sub forma de hormoni, antibiotice sau factori de creștere asemănători insulinei!

4. Ajută să-ți menții pielea tânără și sănătoasă

Arahidele își exercită efectul de protejare a pielii datorită vitaminei E, care este prezentă sub forma de alfa-tocoferol (doar 28 g de arahide furnizează 12% din doza zilinică recomandată de vitamina E), precum și a unei concentrații ridicate de alți antioxidanți care protejează pielea de efectele adverse ale îmbătrânirii. Vitamina E întârzie îmbătrânirea celulară cauzată de radicalii liberi, ajutându-te astfel să-ți menții un aspect cât mai tânăr cu putință.

 

Vitamina E însă aduce și alte beneficii pentru sănătatea omului:

  • ajută la furnizarea oxigenului către organism, oferind astfel mai multă rezistență;

  • ajută la prevenirea diferitelor forme de cancer;

  • întărește sistemul imunitar, crescând puterea celulelor T care luptă împotriva bolilor;

  • previne și dizolvă cheagurile de sânge;

  • ajută la reducerea oboselii;

  • reduce riscul de apariție a cataractei;

  • acționând ca un diuretic poate contribui la reducerea tensiunii arteriale;

  • ajută la prevenirea avorturilor;

  • ajută la atenuarea crampelor și durerilor musculare;

  • scade riscul de boală cardiacă ischemică și de accidente vasculare cerebrale.

 

Recomandări terapeutice ale alunelor de pământ

  • Alunele de pământ sunt recomandate în astenii și surmenaj.

  • Având efecte benefice asupra organismului datorită acizilor grași nesaturați care au proprietatea de a scădea colesterolul, iar prin aceasta ajută și în caz de aterioscleroză.

  • Consumul de alune este benefic și în tuburări digestive (stări diareice) datorită conținutul bogat în tanin.

 

Ca utilizare, alunele de pământ se consumă ca atare sau foarte ușor prăjite.

Arahide, toate tipurile, crude - Valori nutriționale

Valori nutriționale pentru o porție de: 100 grame
Nume original USDA: Peanuts, all types, raw
Cod USDA: 16087

Calorii

Nutrient UM %DZR
Energie 567 kcal 28%
Calori din carbohidrați 65.6 kcal
Calorii din lipide 412.1 kcal
Calorii din proteine 89.5 kcal
Energie 2374 kJ

Carbohidrați

Nutrient UM %DZR
Carbohidrați, total 16.13 g 5%
Fibre alimentare, total 8.5 g 34%
Glucide, total 4.72 g

Minerale

Nutrient UM %DZR
Calciu, Ca 92 mg 9%
Fier, Fe 4.58 mg 25%
Magnesiu, Mg 168 mg 42%
Fosfor, P 376 mg 38%
Potasiu, K 705 mg 20%
Sodiu, Na 18 mg 1%
Zinc, Zn 3.27 mg 22%
Cupru, Cu 1.144 mg 57%
Mangan, Mn 1.934 mg 97%
Seleniu, Se 7.2 μg 10%

Vitamine

Nutrient UM %DZR
Vitamina C, acid ascorbic total 0 mg 0%
Vitamina B-1, tiamină 0.64 mg 43%
Vitamina B-2, riboflavină 0.135 mg 8%
Vitamina B-3, niacină 12.066 mg 60%
Acid pantotenic 1.767 mg 18%
Vitamina B-6 0.348 mg 17%
Folat, total 240 μg 60%
Acid folic 0 μg
Folat 240 μg
Folat, DFE 240 μg
Colină, total 52.5 mg
Betaine 0.6 mg
Vitamina B-12 0 μg 0%
Vitamina B-12, adăugată 0 μg
Vitamina A, IU 0 IU 0%
Vitamina A, RAE 0 μg
Retinol 0 μg
Caroten, beta 0 μg
Caroten, alfa 0 μg
Cryptoxanthin, beta 0 μg
Licopen 0 μg
Luteină + zeaxantină 0 μg
Vitamina E, alfa-tocopherol 8.33 mg 42%
Vitamina E, adăugată 0 mg
Vitamina D (D2 + D3) 0 μg
Vitamina D 0 IU 0%
Vitamina K (phylloquinone) 0 μg 0%
+ mai multe detalii- mai puține detalii

Lipide și acizi grași

Nutrient UM %DZR
Lipide, total 49.24 g 76%
Acizi grași saturați, total 6.279 g 31%
4:0 0 g
6:0 0 g
8:0 0 g
10:0 0 g
12:0 0 g
14:0 0.025 g
16:0 5.154 g
18:0 1.1 g
Acizi grași mononesaturați, total 24.426 g
16:1 undifferentiated 0.009 g
18:1 undifferentiated 23.756 g
20:1 0.661 g
22:1 undifferentiated 0 g
Acizi grași polinesaturați, total 15.558 g
18:2 undifferentiated 15.555 g
18:3 undifferentiated 0.003 g
18:4 0 g
20:4 undifferentiated 0 g
20:5 n-3 (EPA) 0 g
22:5 n-3 (DPA) 0 g
22:6 n-3 (DHA) 0 g
Acizi grași trans, total 0 g
Colesterol 0 mg 0%
+ mai multe detalii- mai puține detalii

Proteine și amino acizi

Nutrient UM %DZR
Proteine 25.8 g 52%
Triptofan 0.25 g
Treonină 0.883 g
Izoleucină 0.907 g
Leucină 1.672 g
Lizină 0.926 g
Metionină 0.317 g
Cisteină 0.331 g
Fenilalanină 1.377 g
Tirozină 1.049 g
Valină 1.082 g
Arginină 3.085 g
Histidină 0.652 g
Alanină 1.025 g
Acid aspartic 3.146 g
Acid glutamic 5.39 g
Glicină 1.554 g
Prolină 1.138 g
Serină 1.271 g
+ mai multe detalii- mai puține detalii

Alte informații

Nutrient UM %DZR
Apă 6.5 g
Cenușă 2.33 g
Alcool, etilic 0 g
Cafeină 0 mg
Teobromină 0 mg

Note

  • Sursa valorilor nutriționale: USDA National Nutrient Database for Standard Reference (SR-28)
  • Procentele pentru doza zilnică recomandată (%DZR) sunt pentru adulți sau copii cu vârsta mai mare sau egală cu 4 ani și se bazează pe o dietă de referință de 2000 de calorii. Valorile tale zilnice pot fi diferite, putând fi mai mici sau mai mari în funcție de nevoile tale individuale.